۱-۱۰-۱-۵-عملکرد فرایند:
فرایند به مجموعه فعالیتهای به هم پیوستهای اطلاق میشود که برای ایجاد یک یا چند تغییر تعریف شده طراحی و پیاده شده است. در ضمن هر فرایند با یک فعالیت مشخص آغاز و با یک فعالیت مشخص نیز پایان مییابد. تشخیص این فعالیتها از اهمیت ویژهای برای شناسایی فرایند برخوردار است.(ویکی پدیا)
۱-۱۰-۱-۶-کیفیت ارتباط:
ارتباط، فرایند انتقال پیام از فرستنده به گیرنده به شرط همسان بودن معانی بین آن ها است. ارتباطات فرایندی ست که در آن معنا بین موجودات زنده تعریف و به اشتراک گذاشته می شود. ارتباط، به یک فرستنده، پیام و گیرنده درنظرگرفته شده، نیازدارد، هرچند گیرنده نیاز ندارد حضور داشته باشد یا از منظور فرستنده برای برقراری ارتباط در زمان ارتباط آگاه باشد؛ بنابرین ارتباطات میتواند درسرتاسر مسافت های گسترده ی زمانی و مکانی رخ دهد. ارتباطات نیازمند آن است که بخش های ارتباط، ناحیه ای از مشترکات ارتباطی را به اشتراک بگذارند. و واژه کیفیت دارای چند معنای متفاوت است: چگونگی یک چیز، شایستگی، صلاحیت، لیاقت، مرغوبیت و مطلوبیت. صفت نسبی این واژه «کیفی» و جمع آن «کیفیتها» و گهگاه «کیفیات» است. به اصطلاح «کیفیت و کمیت» در فارسی «چند و چون» نیز گفته میشود. کیفیت در مقابل کمیت نیز قرار دارد. چگونگی و ماهیت یک پدیده یا شئی را کیفیت شئی یا پدیده مینامند و همچنین محتوا نیز شامل کیفیت میباشد.(ویکی پدیا) کیفیت ارتباط شامل رضایت، اعتماد و تعهد میباشد.(صادقی فیضی و همکارش، ۱۳۹۱)
۱-۱۰-۱-۷-درک پیچیدگی فرایند زنجیره تأمین:
درک پیچیدگی فرایند به عنوان میزان باور کارکنان موجود در فرایندهای SCM بر این امر تعریف میشود که درک عناصر فرایندهای کار خود دشوار میباشد. پیچیدگی فرایند از لحاظ مفهومی مشابه با تحلیلپذیری وظیفه از چشمانداز پرو در مورد ابعاد تکنولوژی میباشد. پرو استدلال کرد که زمانی که کار غیرقابل تحلیل است، هیچ گونه روند عینی را نمیتوان دنبال کرد. در چنین موردی، کارکنان بایستی زمانی را صرف تفکر در مورد چگونگی اجرای وظایف کنند و بایستی به صورت فعال روندهای به سهولت موجود را جستجو کنند. در مورد SCM، اجرای موفقیتآمیز فرایند نیازمند تلاش کلی توسط کارکنان، همکاران و ناظران آن ها میباشد. اگر شناخت سیستم SCM جدید و استفاده از عناصر مختلف فرایندهای کار آن ها دشوار باشد، آن ها احتمالاً فرایندهای کار خود را پیچیدهتر از قبل از اجرای این سیستم مییابند.
۱-۱۰-۱-۷-۱-پیچیدگی جزء:
پیچیدگی جزء به عنوان میزان باور کارکنان SCM از این امر تعریف میشود که فرایندهای کاری آن ها چه تعداد اجزاء یا عناصرمتمایز دارد که باید برای انجام این فرایندها به کار روند.
۱-۱۰-۱-۷-۲-پیچیدگی هماهنگ:
پیچیدگی هماهنگی به ماهیت روابط متقابل میان عناصر مختلف فرایندهای کاری کارکنان SCM اشاره میکند. شکل و قدرت روابط میان فعالیتها، اطلاعات و نیازمندیهای منابع و همچنین ترتیببندی این عناصر، همه جنبههایی از پیچیدگی هماهنگی میباشند.
۱-۱۰-۱-۷-۳-پیچیدگی پویا:
پیچیدگی پویا، پیشبینیناپذیری و ابهام مرتبط با اجزاء مختلف فرایندهای کاری کارکنان را ثبت میکند. فرایندهای کاری کارکنان SCM در صورتی از لحاظ دینامیکی پیچیده است که رابطه میان عناصرمختلف این فرایندها غیرثابت باشد و کارکنان پیشبینی عناصری که برای اجرای مؤثر این فرایندها نیاز دارند را دشوار مییابند. (هیلول، ۲۰۱۳)
۱-۱۰-۱-۸-درک ثبات فرایند زنجیره تأمین:
ثبات فرایند ادراک شده به عنوان میزان باور کارمند از این امر تعریف میشود که عناصر فرایندهای کاری خود را نمیتوان به سادگی در طول دوره اجرای فرایندهای کاری، تغییر داد.(هیلول، ۲۰۱۳)
۱-۱۰-۱-۹-درک تغییرات ریشه ای:
درک تغییرات ریشه ای ، به عنوان حدی که کارمند احساس میکند که فرایندهای کاری جدید پس از اجرای یک سیستم SCM متفاوت از فرآیندهای کار قدیمی خود میباشد تعریف شده است.(ونکاتش و بالا ۲۰۱۳) تغییرات رادیکالیسم به درجه ای از تازگی، فقدان تجربه، و یا خروج از دانش و شیوه های موجود اشاره دارد(آیمن اسمیت و گرین ۲۰۰۲)
۱-۱۰-۲-تعاریف عملیاتی
۱-۱۰-۲-۱-عملکرد شغلی:
-
- انجام دادن وظایفی که برای شغل مورد نظر اختصاص یافته است.
-
- تأمین نیازهای عملکرد رسمی کار
-
- به عهده گرفتن مسئولیتهای مورد نیاز کار
- انجام دادن وظایف ضروری کار به طور موفقیت آمیز.
۱-۱۰-۲-۲-رضایت شغلی:
-
- احساس دستیابی به تجربیات مثبت با داشتن شغل مورد نظر
-
- احساس داشتن ارزش در جامعه با داشتن شغل مورد نظر
-
- احساس داشتن پایان موفقیت آمیز در زندگی
-
- ملاحظه بودن همه چیز در شغل، راضی بودن از شغل.
-
- با داشتن شغل مورد نظر فرد احساس کند که میتواند با دیگران ارتباط برقرار کند.
- با داشتن شغل مورد نظر فرد احساس میکند که میتواند به دیگران کمک کند.
۱-۱۰-۲-۳-اضطراب شغلی:
-
- کار کردن تحت شرایطی با فشار و اضطراب زیاد.
-
- احساس داشتن بیقراری و ناآرامی نسبت به شغل.
-
- ترس از ایجاد تغییر و نوآوری در شغل
-
- وجود اثرات منفی و روحی و فیزیکی هنگام استفاده از کامپیوتر در شغل
- فرد احساس کند که شغلش منبع ایجاد ناامیدی و دلسردی برایش است.
۱-۱۰-۲-۴-امنیت شغلی:
-
- اطمینان داشتن از اینکه فرد تا زمانی که بخواهد میتواند برای شرکت کار کند.
-
- اظهار نظر در مورد مسائل کاری در حضور مافوق بدون ترس.
- برنامه ریزی کردن برای سال های آینده با داشتن شغل مورد نظر.
۱-۱۰-۲-۵-عملکرد فرایند:
-
- انجام دادن وظایف فرایند کار با حداقل هزینه
-
- انجام دادن وظایف فرایند کار با کمترین زمان
-
- انجام دادن وظایف فرایند کار با کمترین خطا
-
- انجام دادن وظایف فرایند کار به طور شایسته و با کفایت
- تأمین نیازهای وظایف فرایند کار که برای فرد تعیین شده است.
۱-۱۰-۲-۶-کیفیت ارتباط:
-
- رضایت از همکاری با کارکنان شرکت در مورد هماهنگی فعالیت های فرایند کار.
-
- رضایت از شرکت در ارتباط با مدیریت فعالیت های فرایند کار.
-
- داشتن تعهد نسبت به همکاری با کارکنان شرکت.
- داشتن اعتماد نسبت به همکاران.
۱-۱۰-۲-۷-درک پیچیدگی فرایند زنجیره تأمین:
پیچیدگی فرایند زنجیره تأمین دربرگیرنده سه نوع پیچیدگی است که عبارتند از: پیچیدگی جزء، پیچیدگی هماهنگ، پیچیدگی پویا. که در ادامه هر کدام را جداگانه تعریف میکنیم.
۱-۱۰-۲-۷-۱-پیچیدگی جزء:
-
- نبودن ترتیب قابل فهم از مراحل کار که فرد بتواند از آن ها پیروی کند.
-
- دشوار بودن درک اینکه چه اطلاعاتی برای فرایند کار نیاز هست.