مرحله ی گردآورى اطلاعات آغاز فرآیندى است که طى آن محقق یافتههاى میدانى و کتابخانهاى را گردآورى مىکند و به روش استقرائى به فشردهسازى آن ها از طریق طبقهبندى و سپس تجزیه و تحلیل مىپردازد و فرضیههاى تدوین شده ی خود را مورد ارزیابى قرار مىدهد و در نهایت حکم صادر مىکند و پاسخ مسئله تحقیق را به اتکاى آن ها مىیابد؛ به عبارتى محقق به اتکاى اطلاعات گردآورى شده واقعیت و حقیقت را آنطور که هست کشف مىنماید؛ بنابرین، اعتبار اطلاعات اهمیت بسیارى دارد؛ زیرا اطلاعات غیرمعتبر مانع از کشف حقیقت و واقعیت مىگردد و مسئله و مجهول موردنظر محقق بهدرستی معلوم نمىشود یا تصویرى انحرافى و ناصحیح از آن ارائه مىشود.
در گردآوری اطلاعات محقق باید به دو اصل اساسی توجه نماید :
الف ) اصل صحت :محقق باید از درستی و صحت اطلاعات و داده های خود اطمینان حاصل نماید.
ب ) اصل دقت :اطلاعات و داده های آماری که از منابع میدانی و کتابخانه ای گردآوری و در ابزارهای مربوط به آن ها درج می شود در مراحل مختلف فرایند تحقیق مورد جابجایی، کاربردی، ارتباط و. . . قرار میگیرد ؛ محقق باید در هر مرحله شخصا یا به وسیله افراد مطمئن دیگر به بازنگری آن ها بپردازد.
روش های گردآوری اطلاعات را به طور کلی به طبقه می توان تقسیم کرد :
-روش های کتابخانه ای بسته به نوع سند و موضوع تحقیق ممکن است با بهره گرفتن از فیش یا جدول یا نقشه و کروکی یا فرم های شبه پرسشنامه یا ترکیبی از همه آن ها انجام پذیرد.
-روش های میدانی که از شهرت بیشتری برخوردارند عبارتند از : روش پرسشنامه ای، روش مصاحبه، روش مشاهده، روش آزمون و روش های صوتی و تصویری.
داده های مورد استفاده در این تحقیق شامل داده های ثانویه است که از صورتهای مالی شرکتهای نمونه و با بهره گرفتن از نرم افزار های حاوی اطلاعات شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران قابل استخراج است. در این تحقیق با مراجعه به منابع کتابخانه ای شامل کتب، مجلات هفتگی، ماهنامه، فصلنامه، پایان نامه های تحصیلی، رساله ها، جستجو در پایگاه های الکترونیکی شامل اینترنت، مباحث نظری و با بهره گرفتن از نرم افزار ره آورد تدوین و با مراجعه به به بورس اوراق بهادار اطلاعات استخراج و برای نتیجه گیری مورد مطالعه، بررسی و تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
روش تجزیه وتحلیل اطلاعات
وقتی سخن از تجزیه و تحلیل داده ها به میان میآید، این تصور حاصل میشود که منظور تجزیه و تحلیل داده ها تنها به شیوه آماری است، در صورتی که چنین نیست و این شیوه فقط یکی از طرق مهم تجزیه و تحلیل است که برای تحقیقات و داده هایی به کار میرود که جنبه آماری داشته باشد. تحقیقات فراوانی وجود دارد که فاقد جنبه آماری است و عمدتاًً متکی به اسناد و مدارک و شهود و ادراک و تحلیل عقلانی است. و اینگونه تحقیقات نیز از فرایند کامل تحقیق علمی تبعیت میکند و دارای مرحله تجزیه و تحلیل است. بنابرین، تجزیه و تحلیل، به طور کلی بر دو قسم است: تجزیه و تحلیل کمّی و تجزیه و تحلیل کیفی.
برخی روشپژوهان، تجزیه و تحلیل کمّی را به تحلیل توصیفی و تحلیل تبیینی (یا علّی) طبقهبندی کردهاند. در سطح تحلیل کمی توصیفی چگونگی توزیع داده های تجربی هر یک از متغیرهای مستقل و وابسته از طریق شاخصهای آماری مناسب بیان میشود. در سطح تحلیل تبیینی با علتکاوی سروکار داریم و رابطه علّی میان متغیرها جستجو میشود. البته برخی دیگر، تجزیه و تحلیل مقایسهای را هم به انواع تجزیه و تحلیل کمّی اضافه کردهاند. همچنین تحلیل کیفی در سه سطح قابل انجام است: توصیف، تبیین و تفسیر.
برای اینکه پژوهشگر بتواند داده های پژوهش را تجزیه و تحلیل و سپس تفسیر کند، باید از روش های آماری استفاده نماید. لذا، پژوهشگر برای انتخاب روش آماری مناسب، جهت تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده، لازم است:
اولاً، شناخت کافی از داده های تحقیق اخیر داشته باشد، یا به عبارت دیگر ویژگی های داده های خود را بداند.
ثانیاًً، از روش های آماری که در پژوهش های علوم انسانی مورد استفاده قرار می گیرند اطلاع کافی داشته باشد.
این روش ها، اجمالاً دو نوع هستند؛ یکی آمار توصیفی و دیگری آمار استنباطی. دو دسته پردازش اصلی به طور عمده در تحقیقات مختلف بر روی داده ها انجام می شود. برای اینکار از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده میگردد.
آمار توصیفی شرایط موجود را توصیف میکند. در آمار توصیفی که معمولا به توصیف داده ها می پردازد از شاخص های تمایل مرکزی و شاخص های پراکندگی برای بیان داده های جمع آوری شده استفاده می شود. برای نمایش و نشان دادن نتایج کار معمولا از جداول توزیع فراوانی – بر اساس تعداد موارد مطلق و نسبی، درصد – و نیز نمودار های مختلف هیستوگرام، ستونی یا دایره ای استفاده می شود. همچنین در این زمینه استفاده از شاخص های پراکندگی مانند واریانس، انحراف معیار، انحراف استاندارد و. . . نیز قابل ذکر است.
محقق با بهره گرفتن از روش های آمار استنباطی، عملکرد یا ارتباط بین دو یا چند متغیر و یا رابطه علت و معلولی آن ها را مورد بررسی قرار میدهد و یا پیشبینی میکند.
به عبارت دیگر، محقق به کمک آمار استنباطی، نه فقط به آنچه که هست پی میبرد بلکه در مییابد که در صورت تغییر یک متغیر، در متغیر دیگر چه اتفاقی خواهد افتاد. همچنین بر اساس داده های جمع آوری شده درباره یک گروه کوچک، استنتاج ها و تعمیم هایی درباره گروههای مشابه و یا بزرگتر به عمل می آورد.
در آمار استنباطی به آزمون فرضیه های مورد بررسی در تحقیق پرداخته می شود. آزمون ها ی مختلفی همچون کای اسکوئر، تی- دانشجوئی، رگرسیون، آنالیز واریانس و. . . در این زمینه مورد استفاده قرار میگیرد.
برای تحلیل کلیت الگوی رگرسیونی از آماره F و برای معناداری ضرایب پارامترهای الگوی رگرسیون از آماره T استفاده می شود. برای انجام تحقیق ابتدا داده های جمع آوری شده در صفحه گسترده اکسل وارد میشوند و محاسبات اولیه مورد نیاز انجام خواهد گرفت. سپس تجزیه و تحلیل نهایی با بهره گرفتن از مدل های رگرسیون چند متغیره و به شکل مقطعی و با بهره گرفتن از نرم افزار Eviewsانجام می شود.
نتیجه گیری
در این فصل در مورد کلیات تحقیق صحبت شد. اهداف تحقیق به تفکیک و به سه صورت اهداف علمی ،کاربردی و ضرورت های خاص تحقیق بیان شد. سپس فرضیه پژوهش آورده شد. این پژوهش شامل یک فرضیه میباشد. در ادامه این فصل مدل آزمون فرضیه بیان شد. در مورد متغیرهای مستقل ، وابسته و کنترلی و نحوه اندازه گیری آن ها صحبت شد. متغیر های این پژوهش شامل یک متغیر مستقل ، یک متغیر وابسته و پنج متغیر کنترلی است.
در ادامه فصل یک پایان نامه نحوه جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای تحقیق که شامل روش کتابخانه ای و روش میدانی است ، توضیح داده شد. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات و نرم افزار های مورد استفاده برای انجام این پژوهش نیز در پایان این فصل از پایان نامه آورده شد.
ادبیات و پیشینه تحقیق