با توجه به جدول توزیع فراوانی سطح تحصیلات زیرمشاهده میگردد ۶۳نفراز مدیران شرکتهای منتخب بورسی حاضر درنمونه که ۳۱٫۵درصداز کل نمونهرادربرمیگیرددرمقطع لیسانس تحصیل کرده اند، ۹۶نفر(۴۸درصد از ل نمونه) درمقطع فوق لیسانس قرار دارند و۴۱نفر(۲۰٫۵درصد) این افراد دکترا دارند.
کل
۲۰۰
۱۰۰٫۰
۱۰۰٫۰
نمودار میله ای زیر ،نمودار سطح تحصیلات مدیران حاضر درنمونه میباشد.فراوانی افراد برمحور عمودی نمودار ومیزان تحصیلات بر محور افقی نمودار نشان داده شده است.همان طور که از ارتفاع ستونهای نمودار مشخص است بیشترین فراوانی مربوط به مدیرانی است که تحصیلات فوق لیسانس دارند.در رتبه بعدی افراد لیسانسه و کمترین فراوانی مربوط به سطح تحصیلات دکترا میباشد.
با توجه به جدول توزیع فراوانی زیر سابقه شغلی افراد در رده مدیریت در۲۰ شرکت بورسی مشخص میگردد،بدین ترتیب که ۱۸٫۵درصد مدیران ۱-۵سال سابقه کار مدیریتی دارند،۳۳٫۵درصد۶-۱۰سال ،۳۳٫۵ درصد۱۱-۱۵سال و۱۴٫۵درصد بیش از ۱۵سال سابقه کار دارند.
کل
۲۰۰
۱۰۰٫۰
۱۰۰٫۰
نمودار میله ای سابقه شغلی افراد به صورت زیر است.همان طور که از نمودار پیدا است ۶۷نفردارای سابقه شغلی۶-۱۰سال و ۶۷ نفرنیز دارای سابقه شغلی ۱۱-۱۵ سال میباشند که بیشترین فراوانی را در ردههای شغلی به خود اختصاص داده اند.بنابرین ارتفاع میلههای مربوط به این دو باهم برابر است.سابقه مدیریتی ۱-۵سال با فراوانی ۳۷نفر وسابقه بیشتر از ۱۵سال بافراوانی۲۹ نفر به ترتیب درجایگاه بعدی قرار دارند.
۴-۳:آمار استنباطی
آمار استنباطی شامل روشهایی است که بااستفاده از آن ها،اطلاعات موجود درنمونه رابه کل جامعه تعمیم میدهیم.مهمترین هدف آمار،انجام استنباطهایی درمورد مشخصات جامعه،با توجه به اطلاعات موجود درنمونه است.معدودی از مسائل آماری درمرحله آمار توصیفی پایان میپذیرند؛ولی بیشتر مسائل آماری شامل استنباط درباره مشخصه یک جامعه بااستفاده از اطلاعات قابل دسترس دریک نمونه است.
۴-۳-۱٫آزمون آلفای کرونباخ:
پایایی پرسشنامه را توسط آزمون آلفای کرونباخ میسنجیم ودرصورتیکه میزان آماره کرونباخ از ۰٫۷بیشتر بود،پایایی پرسشنامه تأیید می شود.
با توجه به میزان آماره آلفای کرونباخ واینکه این مقدار از ۰٫۷بیشتر است نتیجه می شود که پرسشنامه از پایایی قابل قبولی برخوردار است
۴-۳-۲٫آزمون اسمیرنوف-کلموگروف:
برای سنجش نرمالیتی متغیرهای مسئولیت اجتماعی وارتباطات تجاری مدیران از آزمون اسمیرنوف-کلموگروف استفاده می شود
با توجه به جدول زیر وسطح معناداری آزمون واینکه این مقادیر از ۰٫۰۵بیشتر هستند نتیجه میشودفرضیه صفر مبنی پذیرفته شده و متغیرهای مسئولیت پذیری مدیران وارتباطات تجاری دارای توزیع نرمال هستند.
۴-۳-۳٫فرضیه پژوهش:
بین مسئولیت اجتماعی مدیران شرکتهای پذیرفته شده دربورس تهران باارتباطات تجاری آن ها رابطه معناداری وجود دارد.
با توجه به اینکه متغیرهااز توزیع نرمال پیروی میکنند،بنابرین برای آزمون فرضیه فوق از روش آزمون همبستگی پیرسون استفاده میکنیم.نتایج جدول زیر وسطح معناداری واینکه این مقدار از ۰٫۰۵کمتر شده نشان میدهد که فرض صفر مبنی بر مستقل بودن متغیرهای مسئولیت پذیری مدیران وارتباطات تجاری آن ها رد شده،بنابرین میپذیریم که مسئولیت پذیری مدیران با ارتباطات تجاری آن ها رابطه معنادار دارد واز طرفی با توجه به آماره پیرسون که مقداری مثبت دارد میتوان نتیجه گرفت که نوع رابطه میان این دو متغیر مثبت است بدین معنی که با افزایش مسئولیت پذیری مدیران روابط تجاری آن ها نیز تحت تأثیر قرار گرفته وبیشتر می شود.
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادهای پژوهش
۵-۱ مقدمه
یکی از مهمترین بخشهای یک تحقیق، فصل نتایج و پیشنهادهی آن است؛ چرا که بیشتر کوششهایی که در فرایند تحقیق صورت میگیرد، برای دست یافتن به نتایج و پیشنهادهای تحقیق است.از طرفی نیز هدف از انجام هر تحقیق، یافتن راه حلهایی برای سوالات مطرح شده در قالب فرضیه های تحقیق میباشد. پژوهش حاضر به بررسی تاثیر مسئولیتهای اجتماعی شرکت بر ارتباطات تجاری انجام گرفتهاست. در این فصل یافته های تحقیق به اختصار ارائه میگردد و سپس نتایج حاصله تفسیر و محدودیتهای احتمالی در استفاده از نتایج بیان میگردد. در آخر نیز پیشنهادهایی متکی بر یافته های تحقیق و توصیه هایی برای تحقیقهای آتی ارائه خواهد شد.
۵-۲-نتیجه گیری تحقیق