۳-۶- نمونه آماری
۳-۷- تعیین اعتبار و روایی تحقیق
۷۲
۷۳
۳-۷-۱- روایی۷۳۳-۷-۲- اعتبار پرسشنامه۷۴
۳-۸- روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات
۷۵فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱- مقدمه۷۷۴-۲- تجزیه و تحلیل استنباطی اطلاعات۷۹۴-۳- تجزیه و تحلیل توصیفی اطلاعات پاسخگویان۸۳۴-۴- تجزیه و تحلیل تحلیلی اطلاعات۹۳فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات
۵-۱- مقدمه۱۱۶۵-۲- بررسی نتایج فرضیات و پیشنهادات۱۱۶۵-۳- تفسیر۱۲۰۵-۴- محدودیت ها۱۲۰منابع و ماخذ۱۲۱فهرست منابع فارسی۱۲۱فهرست منابع انگلیسی۱۲۳پیوست هاچکیده انگلیسی
چکیده :
از آنجا که منابع انسانی از مهمترین سرمایه های هر سازمان بشمار میروند ، بررسی و شناسایی عوامل مرتبط با این منابع که میتوانند بر عملکرد سازمانی آن ها مؤثر باشند ، از اهمیت روزافزونی برخوردار شده است .بر این اساس ، این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر انگیزش کارکنان دیوان محاسبات منطقه (۱) و رابطه آن با کشف و پیشگیری تخلفات مالی در دستگاه های اجرایی انجام شده ست .
روش مورد استفاده روش پیمایشی بود که مهمترین ابزار گردآوری در این روش پرسشنامه است ،که بر اساس ۳۰ سوال طراحی و در جامعه آماری ۲۲۴ نفره ، بین۱۶۰ نفر با روش نمونهگیری طبقاتی ( در هر طبقه به صورت نمونهگیری تصادفی ساده) توزیع که ۱۵۸پرسشنامه تکمیل و اعاده گردید.تجزیه و تحلیل اطلاعات به وسیله نرمافزارآماریSPSS [۱] و نمودارها توسط نرمافزارEXCEL ترسیم و حل معادلات ساختاری توسط نرم افزار AMOS بوده است.
یافته های این پژوهش نشان میدهد بین عوامل مؤثر بر انگیزش کارکنان دیوان محاسبات منطقه (۱) و کشف و پیشگیری تخلفات مالی در دستگاه های اجرایی رابطه مستقیم و معنی داری وجود دارد.
با توجه به نظر پاسخگویان با سطح پست سازمانی مختلف هر ۵ فرضیه مورد تأیید قرار گرفتند.
واژه های کلیدی :
انگیزش ، کیفیت زندگی کاری ،رضایت شغلی ،تخلفات مالی
فصل اول
کلیات تحقیق
۱-۱ مقدمه
انسان در همه سازمانها چه صنعتی چه بازرگانی یکی از عوامل مهم در پیشبرد اهداف سازمان تلقی می شود
در جهت نیل به افزایش کارایی و بهره وری هر چه بیشتر این عامل باید عوامل انگیزاننده را در او شناخت و سپس برای ارضای این نیازها در جهت افزایش کارائی همت گماشت ضمن اینکه کلیه صاحبنظران مدیریت انگیزش رافرایندی پیچیده و بنابرین دارای ماهیت چند بعدی دانسته اند از این رو فهم و کاربرد آن نیازمند وقوف بر دانش مربوط و هنر به کارگیری آن میباشد .
جلب رضایت کارکنان و علاقه مند کردن بیشتر آن ها به شغل مورد تصدی و در نتیجه برآورده شدن اهداف سازمانی از اهمیت خاصی برخوردار است . اگر علل و یا عدم رضایت آن ها نسبت به کارشان مشخص گردد . به منظور بهبود وارتقاء شرایط کار ونیز جلب رضایت بیشتر آنها می توان تلاشهای اساسی تری مبذول داشت . چرا که وقتی انسان از شغل خود احساس خشنودی نماید ناخود آگاه مسئولیت خویش را بادقت بیشتری به انجام رسانده و از آن خوشحال خواهد شد.
مدیریت در کنار سایر کارکردهای خود ضمن به کارگیری روشهایی برای جذب مناسب ترین افراد برای مناسب ترین کارها ،بخشی از کارکرد خود را صرف نگهداری نیروی جذب شده به سازمان و فعال نگه داشتن آن ها میکند.که این امر بدون شناخت از انگیزه ها و علایق افراد و عوامل مؤثر بر انگیزش کارکنان میسر نخواهد بود.مدیران ،با شناخت علایق و انگیزه ها و هم چنین عواملی که باعث رضایت و یا نارضایتی کارکنان می شود و با ایجاد تسهیلات رفع نیازها ،میتوانند کارکنان را به تلاش بیشتر در جهت تحقق اهداف سازمان ترغیب و تشویق نمایند و بدین ترتیب کارایی و ثمر بخشی کارکنان را افزایش دهند.
مدیریت مستلزم پدید آوردن و نگه داری محیطی است که در آن افراد با هم و به صورت گروهی در دستیابی به هدفهای مشترک تلاش کنند. یک مدیر نمی تواند در این کار کامیاب شود، مگر اینکه بداند چه چیز انسان ها را به تلاش و کوشش وامی دارد. پیش فرض داشتن عامل های انگیزاننده در وظایف و نقش های سازمانی، به کارگماری افراد در انجام دادن این وظایف و نقش ها، و تمامی فرایند رهبری سازمانها بایستی بر پایه آگاهی از مفهوم انگیزش صورت گیرد.
این مسئله مدیران را وادار و ناگزیر میسازد تا محیط درونی و بیرونی حاکم بر سازمان را به گونه ای شکل دهند تا اهداف مناسب برای ارضای نیاز کارکنان را انتخاب کنند و برای ایجاد انگیزش در کارکنان خود موفق باشند. بنابرین، با توجه به اهمیت موضوع و عدم وجود مطالعه ای برانگیزش کارکنان دیوان محاسبات در این زمینه، مطالعه ای با هدف تعیین شناسایی عوامل مؤثر بر انگیزش کارکنان دیوان محاسبات منطقه (۱) و رابطه آن با کشف و پیشگیری تخلفات مالی در دستگاه های اجرایی صورت گرفت تا بتوان بر اساس نتایج به دست آمده، در امر برنامه ریزی مناسب و درجهت افزایش انگیزش کارکنان و همچنین درجهت دست یابی هرچه بهتر به اهداف دیوان محاسبات گام برداشت.
این فصل شامل : بیان مسئله ، ضرورت واهمیت تحقیق ، فرضیات و اهداف تحقیق ، روش تحقیق ، قلمرو تحقیق و تعریف واژگان میباشد.
۱-۲ بیان مسئله
پژوهشها نشان میدهد انگیزش کارکنان نیز با افزایش سطح روحیه و رضایت شغلی کارکنان فراهم میآید اما برای افزایش روحیه و رضایت شغلی کارکنان لازم است به ارضای نیازهای آنان در محیط کار توجه کنیم و فقط مدیرانی میتوانند موجبات ارضای مراتب بالاتر کارکنان تحت نظارت خود را فراهم سازند که فضای روانی مناسب را در درون سازمان به وجود آورده باشند ( فرانک ۲۰۰۲ ،۷۸ )