برانگیختگی (انگیزش)[۳۹]:عبارت است از هیجان و تازگی و چالش در زندگی.
خوداتکایی(خود رهبری)[۴۰]: عبارت است از اندیشه مستقل و انتخاب عمل، خلاقیت، آزادی، مستقل، کنجکاو، انتخاب شخصی هدف های خود.
جهان گرایی[۴۱]: عبارت است از فهم، سیاستگذاری، بردباری و حمایت از رفاه همه افراد و طبیعت.
خیرخواهی[۴۲]: عبارت است از حفظ و افزایش رفاه مردمی که فرد با آن ها به طور مکرر تماس شخصی دارد.
سنت[۴۳]: عبارت است از احترام، تعهد و پذیرش سنن و عقایدی که فرهنگ سنتی یا مذهب به فرد ارائه میدهد.
همرنگی (همنوایی) [۴۴]: عبارت است از بازداری اعمال، تمایلات و تکانش هایی که احتمال می رود باعث رنجش یا آزار دیگران شود.
امنیت[۴۵]: عبارت است از ایمن بودن، هماهنگی و ثبات جامعه، روابط و خود (شوارتز، ۱۹۹۶:ص ۳).
۱-۷-۳ تعهد سازمانی[۴۶]
تعهد سازمانی یعنی میزان نسبی همانند سازی فرد با سازمان و دلبستگی به آن سازمان است که میتواند به وسیله حداقل سه عامل: پذیرش اهداف و ارزشهای سازمان، تلاش برای موفقیت سازمان و تمایل به باقی ماندن در سازمان مشخص شود (عسگری و همکاران، ۱۳۸۳). حالتی است که فرد سازمان را معرف خود میداند و آرزو میکند که در عضویت آن سازمان بماند (حیدری تفرشی و دریابگیان، ۱۳۹۰: ص۳۳).
تعهد عاطفی[۴۷]: این تعهد به دلبستگی احساسی کارکنان به سازمان، احساس تعیین هویت و درگیر شدن آن ها در سازمان اشاره دارد، کارکنانی که تعهد عاطفی از خود نشان میدهند، احساس میکنند که علاقه دارند در سازمان فعلی بمانند در این تعهد به طور معمول، ارزش های کارکنان و سازمان بر هم منطبق است (می یر و آلن، ۱۹۹۱؛ به نقل از سنجقی و همکاران، ۱۳۹۱).
تعهد مستمر (پیوستگی)[۴۸]: این تعهد ناشی از درک هزینه و زیان ناشی از ترک سازمان است، کارکنانی که این تعهد دارند احساس میکنند که نیاز دارند در سازمان فعلی خود بمانند یکی از عواملی که موجب افزایش تعهد ماندگاری کارکنان در سازمان می شود نبود فرصت های شغلی جایگزین برای آن ها است (می یر و آلن، ۱۹۹۱؛ به نقل از سنجقی و همکاران، ۱۳۹۱).
تعهد (تکلیفی) هنجاری[۴۹]: کارکنانی که تعهد تکلیفی دارند احساس میکنند که بایستی در سازمان فعلی بمانند. این بعد از تعهد در حقیقت اعتقاد به مسئولیت فرد در قبال سازمان است. زیرا آن را نوعی الزام و امری اخلاقی می دانند (میر و آلن، ۱۹۹۱؛ به نقل از سنجقی و همکاران، ۱۳۹۱).
۱-۷-۴ محوریت کار[۵۰]
محوریت کار یک نگرش مربوط به کار است، آن هم شامل یک ارزشیابی عاطفی و شناختی از کار است و هم شامل یک آمادگی برای رفتار مربوط به کار میباشد (اکانوک، ۲۰۱۱؛ به نقل از اکانو و کراباتی، ۲۰۱۳).
۱-۸ تعاریف عملیاتی متغیرها
۱-۸-۱ رفتار شهروندی سازمانی
منظور از رفتار شهروندی سازمانی در این تحقیق نمره ای است که آزمودنی ها از پاسخ به پرسشنامه ۲۴ سوالی رفتار شهروندی سازمانی پودساکف بر اساس ابعاد پنج گانهی ارگان ( ۱۹۸۸) به دست می آورند.
جوانمردی: منظور از مؤلفهی جوانمردی در این تحقیق نمره ای است که آزمودنی ها از پاسخ به سوالات ۱- ۲- ۶- ۷- ۸- ۹- ۱۰ در پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی به دست می آورند.
وجدان کاری: منظور از مؤلفهی وجدان کاری در این تحقیق نمره ای است که آزمودنی ها از پاسخ به سوالات ۳- ۴- ۵ در پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی به دست می آوردند.
نوع دوستی: منظور از مؤلفهی نوع دوستی در این تحقیق نمره ای است که آزمودنی ها از پاسخ به سوالات ۲۰- ۲۱- ۲۲- ۲۳- ۲۴ در پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی به دست می آوردند.
نزاکت: منظور از مؤلفه نزاکت در این تحقیق نمره ای است که آزمودنی ها از پاسخ به سوالات ۱۵- ۱۶- ۱۷- ۱۸- ۱۹ در پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی به دست می آوردند.
آداب اجتماعی: منظور از مؤلفهی آداب اجتماعی در این تحقیق نمره ای است که آزمودنی ها از پاسخ به سوالات ۱۱- ۱۲- ۱۳- ۱۴ در پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی به دست می آوردند.
۱-۸-۲ ارزشهای فردی
منظور از ارزش ها در این مطالعه نمره ای است که آزمودنی ها از پاسخ به پرسشنامه ۵۱ سوالی ارزشهای فردی شوارتز( ۲۰۰۶) به دست می آورند.
خیرخواهی: منظور از خیرخواهی در این مطالعه نمره ای است که آزمودنی ها در این پژوهش از پاسخ به سوالات ۴۹- ۴۳- ۴۷- ۳۷- ۲۴- ۵۱- ۴۰- ۳۱- ۳۶ در پرسشنامه ارزشهای فردی شوارتز به دست می آوردند.
قدرت: منظور از قدرت در این مطالعه نمره ای است که آزمودنی ها در این پژوهش از پاسخ به سوالات ۲- ۸- ۱۷- ۱۹- ۳۸ در پرسشنامه ارزشهای فردی شوارتز به دست می آوردند.
جهان گرائی: منظور از جهان گرائی در این مطالعه نمره ای است که آزمودنی ها در این پژوهش از پاسخ به سوالات ۱- ۲۱-۲۳ – ۲۷- ۵۰ در پرسشنامه ارزشهای فردی شوارتز به دست می آوردند.
امنیت: منظور از امنیت در این مطالعه نمره ای است که آزمودنی ها در این پژوهش از پاسخ به سوالات۳ – ۵- ۱۴- ۱۵- ۱۶- ۴۶ در پرسشنامه ارزشهای فردی شوارتز به دست می آوردند.
همنوایی: منظور از همنوایی در این مطالعه نمره ای است که آزمودنی ها در این پژوهش از پاسخ به سوالات ۷- ۱۸- ۳۲-۴۴ در پرسشنامه ارزشهای فردی شوارتز به دست می آوردند.
سنت: منظور از سنت در این مطالعه نمره ای است که آزمودنی ها در این پژوهش از پاسخ به سوالات ۱۳- ۲۸- ۳۵ در پرسشنامه ارزشهای فردی شوارتز به دست می آوردند.
خوداتکایی: منظور از خوداتکایی در این مطالعه نمره ای است که آزمودنی ها در این پژوهش از پاسخ به سوالات ۴- ۱۱- ۲۲-۳۳ – ۴۱- ۴۸ در پرسشنامه ارزشهای فردی شوارتز به دست می آوردند.
لذت گرائی: منظور از لذت گرائی در این مطالعه نمره ای است که آزمودنی ها در این پژوهش از پاسخ به سوالات ۶- ۲۰- ۴۵ در پرسشنامه ارزشهای فردی شوارتز به دست می آوردند.
موفقیت: منظور از موفقیت در این مطالعه نمره ای است که آزمودنی ها در این پژوهش از پاسخ به سوالات ۹- ۱۰- ۲۶- ۳۰- ۳۴- ۳۹- ۴۲ در پرسشنامه ارزشهای فردی شوارتز به دست می آوردند.
برانگیختگی: منظور از برانگیختگی در این مطالعه نمره ای است که آزمودنی ها در این پژوهش از پاسخ به سوالات ۱۲- ۲۵- ۲۹ پرسشنامه ارزشهای فردی شوارتز به دست می آوردند.
۱-۸-۳ تعهد سازمانی
منظور از تعهد سازمانی در این مطالعه نمره ای است که آزمودنی ها از پاسخ به پرسشنامه ۲۳ سوالی تعهد سازمانی آلن و می یر (۱۹۹۰) به دست می آورند.
تعهد عاطفی: منظور از تعهد عاطفی در سازمان در این مطالعه نمره ای است که آزمودنی ها در این پژوهش از پاسخ به سوالات ۱- ۲- ۳- ۴- ۵- ۶- ۷- ۸ در پرسشنامه تعهد سازمانی به دست می آورند.
تعهد مستمر: منظور از تعهد مستمر در این تحقیق نمره ای است که آزمودنی ها از پاسخ به سوالات ۹- ۱۰- ۱۱- ۱۲- ۱۳- ۱۴- ۱۵- ۱۶ در پرسشنامه تعهد سازمانی به دست می آورند.
تعهد هنجاری: منظور از تعهد هنجاری در این تحقیق نمره ای است که آزمودنی ها از پاسخ به سوالات ۱۷- ۱۸- ۱۹- ۲۰- ۲۱- ۲۲- ۲۳ در پرسشنامه تعهد سازمانی به دست می آورند.
۱-۸-۴ محوریت کار
منظور از محوریت کار در این تحقیق نمره ای است که آزمودنی ها از پاسخ به پرسشنامه ۳ سوالی محوریت کار هرسچ فیلد و فیلد(۲۰۰۰) به دست می آورند.
فصل دوم
ادبیات و پیشینه پژوهش
۲-۱ مقدمه