شناختن، بحث و گفتگو در مورد دعا و جایگاه آن در زندگی و تعالی انسان.(مبتنی بر اصل اول زندگی معنوی).
– بیان فواید دعا در شناخت انسان و نیازهایش، ایجاد بهبودی در حالات و نگرش های انسان، ایجاد ارزش ها و باور های الهی در زندگی انسان.
– آموزش و تمرین دعا مبتنی بر اصولی که در منابع دین اسلام ذکر شده است.
– تمرین اصلاح جملات و گفتارهای ظاهری هماهنگ با شخصیت اضطرابی و تمرین جملات هدایت شده در قالب دعا و درخواست از خداوند.
بحث و گفتگو در مورد اینکه در دعا انسان به شناخت خود، خدا، طرح درخواست های خود از خداوند و طرح درخواست خداوند از خود به عنوان شکر گذاری و قدردانی می پردازد.
– جمع بندی مطالب جلسه، ارائه تکلیف منزل با توجه به محتوای جلسه حاضر(دعا در حق خود، دعا در حق یکی از دوستان و یا نزدیکان، دعا در حق اعضاء جلسه برای بهبود و کاهش وضعیت اضطراب و زندگی آن ها).
– بازبینی انجام تکالیف منزل، میزان تعمیم آموخته ها به شرایط واقعی.
– مرور فرایند جلسات قبل و تعیین دستور کارجلسه
– جمع آوری تجارب و اطلاعات حمایت گر مراجعان درمورد مطالب و تمرینات ارائه شده در طول جلسات.
– پرداختن به پیش فرض ششم زندگی معنوی (آینده به طور کامل در دست ما نیست).
– شناخت، بحث و گفتگو درمورد توکل و امید به خداوند نسبت به مسائلی که در آینده با آن مواجه خواهیم شد (مبتنی بر اصل پنجم و ششم زندگی معنوی).
– آموزش، تبیین و تمرین تکنیک توسل و توکل .
– شناخت، گفتگو و بحث درمورد ترس و ارتباط آن با اضطراب- شجاعت و ارتباط آن با ترس و اضطراب به عنوان یک راهبرد مقابله ای با ترس( مبتنی بر احادیث و روایات در اسلام).
– آموزش و تمرین ذکر به عنوان راهبرد مقابله با ترس ( ذکر به عنوان عامل اطمینان و آرام بخش و جرئت ورزی در انسان- ذکر بین وجود جسمانی، عقلانی و قلبی انسان هماهنگی برقرار میکند).
جلسه ششم
– بازبینی انجام تکالیف منزل، ارائه بازخورد مثبت به مراجعان و انجام تکالیف شان. بررسی میزان تعمیم آموخته ها به شرایط واقعی.
– پرداختن به پیش فرض هفتم زندگی معنوی (انسان معنوی تنها با دو من از من های موجود در زندگی روزمره انسان سروکار دارد).
– بحث و گفتگو درمورد شناخت خداوند و ارتباط انسان با خداوند. ( شناخت نسبت به نیازمندی انسان، صفات و ویژگی های منفی در انسان و فضل و رحمت، بخشش و حمایت خداوند نسبت به انسان، وحدت صفات در خداوند و نظام هستی و توبه).
– تمرین و تولید باورها و نگرش های الهی و وحدت بخش.
بررسی و بحث پیامدهای باورهای الهی و وحدت بخش ر احساس بهزیستی فردی و روابط اجتماعی.
– آموزش و تمرین ایجاد انگاره های معنادار معنوی به زمان، مکان، طبیعت و پدیده ها.
– تمرین توصیف و تفسیر معنادار معنوی و وحدت بخش به وقایع و رخدادهای زندگی شخصی مراجعان.
– شناخت، بحث و گفتگو در مورد صبر و جایگاه آن در کاهش و کنترل اضطراب.
بررسی و بحث پیامدهای انگاره های معنادار معنوی در انسان و داشتن صبر در زندگی
جلسه هفتم
– ارائه تجارب، دریافت ها و نگرش های حمایت گر در طول هفته گذشته
– پرداختن به پیش فرض هشتم زندگی معنوی (انسان معنوی با بودن ها و صفات خود زندگی میکند نه با داشته هایش).
تبیین نقش “داشته” های انسان در شکل گیری و شدت اضطراب و نقش “بودن” ها و صفات الهی انسان در مراقبت، توانمندی و آرامش انسان.
– بحث و گفتگو درمورد داشتن ها و بودن ها (صفات) و اهمیت زندگی بر اساس شکل گیری صفات بجای جمع آوری داشتن ها و ارتباط آن با شکل گیری و یا کاهش استرس و اضطراب.
– ارائه تمرین انفاق و بخشش (مبتنی بر گذشت از داشته ها به نفع ایجاد بودن های الهی)
– پرداختن به پیش فرض نهم زندگی معنوی (رسیدن به زندگی معنوی نیازمند قربانی کردن، گذشت و بخشش و محبت ورزیدن است).
– آموزش محبت دیدن و محبت کردن، سعی بر دوست داشتن و احترام گذاشتن به دیگران ( در ارائه فرایند ادب تا شهادت و ارتباط آن با ایجاد آرامش و کنترل استرس).
این فرایند شامل مراحل، ۱- ادب، ۲- معرفت، ۳- محبت، ۴- انقعاع و ۵- شهادت میباشد.
– آموزش و تمرین حضور مؤدبانه و محترمانه در محضر خداوند و خلق خدا.
– ارائه بروشور (ادب ائمه و اولیای الهی در محضر خداوند) و داستانهای کوتاه معنوی.
ارائه تکلیف منزل( انفاق و بخشش، حضورمؤدبانه آرام بخش در محضر خدا، تفکر درمورد نماز و توصیه به خواندن و تدبر در نماز به نیت ایجاد آرامش درهنگام اضطراب).
– ارائه تجارب، دریافت ها و نگرش های حمایت گر در طول هفته گذشته
– پرداختن به پیش فرض هشتم زندگی معنوی (انسان معنوی با بودن ها و صفات خود زندگی میکند نه با داشته هایش).
تبیین نقش “داشته” های انسان در شکل گیری و شدت اضطراب و نقش “بودن” ها و صفات الهی انسان در مراقبت، توانمندی و آرامش انسان.
– بحث و گفتگو درمورد داشتن ها و بودن ها (صفات) و اهمیت زندگی بر اساس شکل گیری صفات بجای جمع آوری داشتن ها و ارتباط آن با شکل گیری و یا کاهش استرس و اضطراب.
– ارائه تمرین انفاق و بخشش (مبتنی بر گذشت از داشته ها به نفع ایجاد بودن های الهی)
– پرداختن به پیش فرض نهم زندگی معنوی (رسیدن به زندگی معنوی نیازمند قربانی کردن، گذشت و بخشش و محبت ورزیدن است).
– آموزش محبت دیدن و محبت کردن، سعی بر دوست داشتن و احترام گذاشتن به دیگران ( در ارائه فرایند ادب تا شهادت و ارتباط آن با ایجاد آرامش و کنترل استرس).
این فرایند شامل مراحل، ۱- ادب، ۲- معرفت، ۳- محبت، ۴- انقعاع و ۵- شهادت میباشد.
– آموزش و تمرین حضور مؤدبانه و محترمانه در محضر خداوند و خلق خدا.
– ارائه بروشور (ادب ائمه و اولیای الهی در محضر خداوند) و داستانهای کوتاه معنوی.
ارائه تکلیف منزل( انفاق و بخشش، حضورمؤدبانه آرام بخش در محضر خدا، تفکر درمورد نماز و توصیه به خواندن و تدبر در نماز به نیت ایجاد آرامش درهنگام اضطراب).
– بازبینی انجام تکالیف منزل، ارائه بازخورد مثبت به مراجعان و انجام تکالیف شان.
– ارائه تجارب، دریافت ها و نگرش های حمایت گر در طول هفته گذشته
– بررسی میزان تعمیم آموخته ها به شرایط واقعی.
– پرداختن به پیش فرض دهم زندگی معنوی ( زندگی معنوی نیازمند قربانی است).
– جستجوی معنی از رنج ها و سختی و تفسیر صبر بر سختی ها و مصائب.
– شناخت فضیلت های شخصی و معناداری زندگی از طریق ارزش های تجربی و خلاق
جستجوی معنی از طریق فرا رفتن از خود ( تفسیر خود خواهی های دگرخواهانه).
– آموزش و تمرین مسؤلیت پذیری نسبت به خود، دیگران و هستی. ( پذیرفتن مسؤلیت نگهداری از یک گیاه و همچنین انتقال آموخته های این کلاس به یک انسان مضطرب و نیازمند و به کار گیری و نگهداری این آموخته ها در خود با ارائه گزارش آن در جلسه پیگیری).
– مرور بر آنچه تاکنون مراجعان از مجموع جلسات آموخته و تأثیر پذیری ها و تجارب شخصی که از جلسات داشته اند.