در این فصل با مشخص کردن فرایند و روش تحقیق، معرفی جامعه و نمونه آماری، روش نمونهگیری، ابزار جمع آوری و سنجش اطلاعات و سرانجام آزمونهای آماری جهت تحلیل و پردازش اطلاعات تشریح میگردد.
۳-۲) روش تحقیق
روش تحقیق مجموعهای از قواعد، ابزار، راههای معتبر و نظام یافته برای بررسی واقعیتها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است (ریاحی، ۱۳۸۴). در این تحقیق، روش تحقیق «توصیفی – تحلیلی» است. مطالعه توصیفی برای تعیین و توصیف ویژگیهای متغیرهای یک موقعیت صورت میگیرد. هدف هر مطالعه توصیفی نیز تشریح جنبههایی از پدیده مورد نظر پژوهشگر با دیدگاهی فردی، سازمانی، صنعتی و نظایر آن است (سکاران، ۱۳۸۶). در این روش، محقق میتواند در صورت لزوم روابط بین متغیرهای مورد مطالعه را بررسی و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. در این تحقیقات، محقق دخالتی در موقعیت یا وضعیت و نقش متغیرها ندارد و صرفاً آن چه را که وجود دارد، مطالعه کرده و به توصیف و تشریح آن میپردازد. تحقیقات توصیفی کمتر به کشف قوانین و ارائه نظریه منتهی میشود چرا که موارد خاصی را دنبال میکند.
همچنین نوع کار تحقیقاتی در این تحقیق نیز کاربردی است و محقق، روش تحقیق خود را بر مبنای «توصیفی – تحلیلی، پیماشی» قرار داده است، توصیفی از این جهت که محقق در صدد بررسی و تحقیق به منظور شناسایی و ارائه تصویری از وضع عدالت سازمانی، تعهد سازمانی و عملکرد شغلی در صنعت بیمه استان گیلان است و پیمایشی محسوب میشود چرا که داده های مورد نظر از طریق نمونهگیری از جامعه به دست آمده و مورد استفاده قرار گرفته و در نهایت تحلیل میشوند.
روش کار به این صورت است که رابطه عدالت سازمانی و تعهد سازمانی با عملکرد شغلی در صنعت بیمه استان گیلان مورد سنجش قرار گرفته و بر همین اساس پرسشنامهی استاندارد آن توزیع میگردد که در پرسشنامه برای هر یک از ابعاد مدل و مؤلفههای آن سوالاتی مطرح میگردد. پاسخ دهندگان باید با انتخاب گزینه مناسب از طیف ۵ گانه لیکرت نظر خود را در رابطه با هر یک از سوالات در مورد ارتباط عدالت سازمانی و تعهد سازمانی و همچنین ارتباط آن ها با عملکرد شغلی مشخص نمایند. در پایان پرسشنامه قادر خواهد بود ارتباط عدالت سازمانی و تعهد سازمانی با عملکرد شغلی را در صنعت بیمه استان گیلان اندازهگیری و تحلیل نماید.
۳-۳) جامعه آماری
جامعه، مجموعه همه عناصری است که دارای یک یا چند ویژگی مشترک هستند (ریاحی، ۱۳۸۴). معمولاً جامعه آماری را با N نشان میدهند. جامعه آماری این پژوهش مشتمل بر تمامی کارکنان صنعت بیمه استان گیلان است که تعداد آن ها ۳۲۶ نفر است.(فصلنامه آماری صنعت بیمه ۱۳۹۰)
جدول ۳-۱ مؤلفه های جامعه آماری
شرکت های بیمه
زن
مرد
کل
ایران
۱۳
۴۱
۵۴
آسیا
۱۴
۳۴
۴۸
البرز
۸
۲۲
۳۰
دانا
۵
۲۸
۳۳
توسعه
۲
۹
۱۱
پاسارگاد
۳
۸
۱۱
پارسیان
۴
۱۲
۱۶
کارآفرین
۳
۹
۱۲
نوین
۳
۸
۱۱
معلم
۲
۸
۱۰
امید
۰
۰
۰
آرمان
۲
۱۱
۱۳
دی
۴
۱۰
۱۴
میهن
۲
۸
۱۰
ما
۳
۵
۸
کوثر
۰
۱۰
۱۰
ملت
۰
۰
۰
رازی
۳
۹
۱۲
سینا
۳
۸
۱۱
ایران معین
۰
۰
۰
حافظ
۰
۰
۰
سامان
۳
۹
۱۲
متقابل کیش
۰
۰
۰
بخش غیر دولتی
۰
۰
۰
کل افراد شرکت ها
۷۷
۲۴۹
۳۲۶
۳-۴) نمونه آماری
از آن جا که پژوهش پیرامون تمامی اعضا جامعه زمانبر بوده و از نظر هزینه مقرون به صرفه نیست، پژوهشگر ناچار است اقدام به نمونهگیری نماید. نمونه عبارت است از مجموعهای از نشانه ها که از یک قسمت، یک گروه یا جامعهای بزرگتر انتخاب میشود. به طوری که این مجموعه معرف کیفیت و ویژگیهای آن قسمت، گروه یا جامعه بزرگتر باشد که معمولاً آن را با n نشان میدهند (خاکی، ۱۳۸۷). یکی از پیشنهادها این است که اندازه نمونه، یک نسبت عادی (اغلب ۵ درصدی) از جامعه باشد. در اکثر پژوهشها حجم نمونه، بیشتر از ۳۰ و کمتر از ۵۰۰ نفر مناسب است (ریاحی، ۱۳۸۴). حجم نمونه به کمک روش نمونه گیری جامعه محدود و با بهره گرفتن از نمونه برداری در دسترس تعیین گردیده است. همچنین حجم نمونه در این مطالعه به کمک جدول مورگان تعیین گردید و میزان حجم نمونه ۱۸۱ نفر به دست آمد.
جدول ۳-۲ مؤلفه های نمونه آماری
شرکت های بیمه
زن
مرد
کل
ایران
۰
۰
۰
آسیا
۱۲
۳۰
۴۲
البرز
۶
۲۱
۲۷
دانا
۰
۰
۰
توسعه
۲
۷
۹
پاسارگاد
۳
۷
۱۰
پارسیان
۴
۱۰
۱۴
کارآفرین
۲
۷
۹
نوین
۳
۵
۸
معلم
۲
۴
۶
امید
۰
۰
۰
آرمان
۲
۷
۹
دی
۴
۹
۱۳
میهن
۲
۶
۸
ما
۲
۵
۷
کوثر
۰
۰
۰
ملت
۰
۰
۰
رازی
۲
۸
۱۰
سینا
۰
۰
۰
ایران معین
۰
۰
۰
حافظ
۰
۰
۰
سامان
۳
۶
۹
متقابل کیش
۰
۰
۰
بخش غیر دولتی
۰
۰
۰
کل افراد شرکت ها
۴۹
۱۳۲
۱۸۱
۳-۵) روش و ابزار جمع آوری داده ها
برای اجرای هر نوع مطالعه تحقیقی، داده هایی جمع آوری میشود و با بهره گرفتن از آن فرضیهها مورد آزمایش قرار میگیرند. برای جمع آوری داده ها، ابزارها و روشهای متعددی وجود دارد که هر یک از این ابزارها برای جمع آوری نوع معینی از داده ها مناسب است. باید با ابزارهایی، داده های لازم را از جامعه (نمونه) آماری جمع آوری نمود و با تحلیل و تبدیل آن ها به اطلاعات، به آزمون فرضیهها پرداخت. در این پژوهش روش جمع آوری داده ها روش میدانی بوده و ابزار مورد استفاده جهت جمع آوری داده ها پرسشنامه است.
۳-۵-۱) پرسشنامه