۱-۳) سوالات تحقیق
-
- میزان بروز رفتار شهروند سازمانی کارکنان، چه میزانی است؟
-
- آیا بین گشاده رویی شخصیت با رفتار شهروند سازمانی با توجه به رضات شغلی و تعهد سازمانی رابطه ای وجود دارد؟
-
- آیا بین روان رنجوری با رفتار شهروند سازمانی با توجه به رضایت شغلی و تعهد سازمانی رابطه ای وجود دارد؟
-
- آیا بین برون گرایی و رفتار شهروند سازمانی با توجه به رضایت شغلی و تعهد سازمانی رابطه ای وجود دارد؟
-
- آیا بین مسئولیت پذیری و رفتار شهروند سازماین با توجه به رضایت شغلی و تعهد سازمانی رابطه ای وجود دارد؟
- آیا بین سازگاری و رفتار شهروند سازمانی با توجه به رضایت شغلی و تعهد سازمانی رابطه ای وجود دارد؟
۱-۴) مدل تحقیق
ما در این تحقیق برآنیم تا ضمن تبیین ویژگیهای شخصیتی (پنج تیپ بزرگ شخصیت )کارکنان در کنار میزان رضایت شغلی کارکنان ومیزان تعهد کارکنان ،میزان بروز رفتار شهروند سازمانی در کارکنان بانک را بسنجیم و بررسی ارتباط این عوامل با رفتار شهروندی کارکنان بانک مهر اقتصاد را دریابیم همچنین، میزان تاثیر گذاری وارتباط هریک از مؤلفه های متغیرهای رضایت شغلی (همکاران –حقوق و مزایا- مافوق –مسیر ارتقا شغلی ) وتعهد شغلی (تعهد عاطفی- تعهد مستمر – تعهد هنجاری ) را بر بروز رفتار شهروندی ( نوع دوستی –گذشت وایثار و…)کارکنان بانک مورد تحقیق ومطالعه قرار دهیم.
۱-۵) اهمیت وضرورت تحقیق
با توجه به ساختار سازمانی سیستم بانکی که بیشتر از نوع ساختار وظیفه ای میباشد در واقع عملکرد بسیار دقیق مالی ازسیستم بوروکراتیک و منسجم پیگیری میکند. ولی با توجه به حضور رقبا و گسترش عرضه های رقابت آنچه که برای بانک ها میتواند در این عرصه به عنوان یک مزیت رقابتی تبدیل شود وجود نیروها و یا بهتر بگوییم سرمایه انسانی عظیمی است که در عین رعایت ضوابط و دستورالعمل ها مطابق با سیستم بانکی افراد دارای خصوصیات ویژه ای در قالب رفتارهای فرانقش باشند که منجر به این موضوع شود که این رفتارها در غالب نوع دوستی، ایثار ، حضور داوطبانه در رویدادها، خصوصیات از منابع بانک و … بروز نمایند .
عرضه گسترده رقابتی در بازارهای مالی به واقع کار را به نحوه برسیستم های بانکی جهت ادامه بقا سخت نموده و سطح انتظارات مشتریان از خدمات بانکی تا حدی بالا رفته که امروزه خلق ارزش برای مشتریان بسیار سخت تر از گذشته شود و به همین جهت کارکردهای منابع انسانی در چارچوب صرف ضوابط نمی تواند بقای سیستم بانکی و یا هر سازمانی مالی دیگر در این عرصه پررقابت تضمین نماید.
لذا برخورداری از نیروهایی بدون داشتن توقعی از منابع مالی در این بروز رفتار شهروند سازمانی پیش قدم و پیشروهستند موهبتی بزرگ است.
از آنجایی که افراد از نقطه نظر شخصیتی با یکدیگر تفاوت هایی دارند و از آن ها به عنوان ویژگی های شخصیتی یاد می شود که این ویژگی میتواند زمینه ساز رفتار کارکنان باشد. بویژه در بروزرفتار شهروند سازمانی.البته مطالعات متعددی به بررسی رابطه بین تفاوت های فردی رفتار شهروند سازمانی پرداخته و نتایج متناقضی را نشان داده است (Holland, hgaan 2010: 5).
۱-۶ )اهداف تحقیق
اهداف تحقیق حاضر به قرار زیر است:
۱-سنجش میزان گشوده بودن ،روان رنجوری،مسئولیت پذبری ،برون گرایی،سازگاری ،تعهد سازمانی ،رضایت شغلی ، رفتار شهروند سازمانی کارکنان بانک .
۲-سنجش رابطه بین گشوده بودن شخصیت ورفتار شهروند سازمانی با توجه به رضایت شغلی وتهعد سازمانی.
۳-سنجش رابطه بین روان آرزدگی شخصیت ورفتار شهروند سازمانی با توجه به رضایت شغلی وتهعد سازمانی.
۴- سنجش رابطه بین برون گرایی شخصیت ورفتار شهروند سازمانی با توجه به رضایت شغلی وتهعد سازمانی.
۵-سنجش رابطه بین سازگاری ورفتار شهروند سازمانی با توجه به رضایت شغلی وتهعد سازمانی.
۶-سنجش رابطه بین مسئولیت پذیری ورفتار شهروند سازمانی با توجه به رضایت شغلی وتهعد سازمانی.
۱-۷ )فرضیه های تحقیق
فرضیه های تحقیق به قرار زیر است:
۱- بین گشوده بودن شخصیت ورفتار شهروند سازمانی با توجه به رضایت شغلی وتعهد سازمانی رابطه وجود دارد.
۲-بین روان آرزدگی شخصیت ورفتار شهروند سازمانی با توجه به رضایت شغلی وتعهدسازمانی رابطه وجود دارد.
۳- بین برون گرایی شخصیت ورفتار شهروند سازمانی با توجه به رضایت شغلی وتعهدسازمانی رابطه وجود دارد.
۴- بین سازگاری ورفتار شهروند سازمانی با توجه به رضایت شغلی وتعهدسازمانی رابطه وجود دارد.
۵- بین مسئولیت پذیری ورفتار شهروند سازمانی با توجه به رضایت شغلی وتعهدسازمانی رابطه وجود دارد.
۱-۸)تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق
ویژگیهای شخصیتی :
تعریف مفهومی
کاملترین تعریف از شخصیت را الپورت ارائه داده که شخصیت را،سازمانی پویا از نظامهای روانی و جسمانی که در درون فرد قرار داردو ویژگبهای فرد،رفتار واندیشه اورا شکل میدهد(پروین،ترجمه کدیور،۱۳۸۱).
تعریف عملیاتی
نتایج حاصل از بررسی خصوصیات شخصیتی افراد حاکی از آن است که رفتار افراد به منش ها و خصوصیات شخصیتی آن ها بستگی دارد، بنابرین، ویژگی های شخصیتی افراد، زمینه ساز رفتارهای آن ها است. شخصیت به عنوان الگوی مشخص و معینی از تفکر، هیجان و رفتار که سبک شخصی فرد را در تعامل های او با محیط عادی و اجتماعی اش رقم می زند تعریف شده است (Hossam، ۲۰۰۷: ۱۹).
در این تحقیق برای سنجش ویژگیهای شخصیتی از پرسشنامه NEO استفاده گردید که شامل ۲۴۰ سوال بوده است. که بر اساس ۵ تیپ شخصیتی Big Five ، شامل برونگرایی، روان رنجوری، سازگاری،وجدان کاری و گشودهرویی میباشد. باشد هر تیپ شخصیت شامل ۶ مقیاس میباشد و برای هر مقیاس ۸ سوال در پرسشنامه تعبیه شده است.
این پرسشنامه با اخرین تغییرات اعمال شده در آن به عنوان یک پرسشنامه استاندارد در سنجش ۵تیپ شخصیتی با عامل دخیل در هرتیپ (مجموعا ۳۰ مقیاس برای ۵تیپ ) در بررسی شخصیت کارکنان بانک به کار گیری شده است.
رضایت شغلی :
تعریف مفهومی
اسپکنور (۱۹۹۷) رضایت شغلی را احساس افراد نسبت به مشاغل خود وبه طور کلی نسبت به جنبههای مختلف آن میداند و برای آن شش مؤلفه بر می شمارد : رضایت ار سازمان،رضایت از کار،رضایت از سرپرست،رضایت از حقوق و مزایا،رضایت از ترفیعات (صافی ، ۱۳۷۱).
تعریف عملیاتی: رضایت شغلی یکی از سازه هایی است که در ادبیات مدیریت و رفتار سازمانی مورد بررسی و اندازه گیری قرار گرفته است. اهمیت رضایت شغلی به دلیل رابطه آن با دیگر پیامدهای سازمانی، شامل غیبت، تعهد سازمانی، جابجایی شغلی و عملکرد است. با توجه به تاثیر سریع تغییرات محیطی بر روی سازمانها و شکل گیری تغییرات سازمانی این الزام ایجاد شده است که چگونگی حفظ کارکنان، با تعهد و رضایت شغلی آنان را درک کنیم(اسمیت[۳۷]، ۱۹۹۲).