۳-توزیع پرسشنامه مربوطه بین کارشناسان صفی و ستادی آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد و متخصصین دانشگاهی به منظور گرداوری نظرات آن ها و تعیین اعتبار هر یک از این عامل ها،ملاک ها و شاخص ها طراحی شده. البته در پرسش نامه یاد شده، از متخصصین درخواست شده بود، در صورتی که پیشنهادهایی علاوه بر موارد مطرح شده مد نظر دارند، در فضای خالی انتهای هر عامل،ملاک ، شاخص ذکر نمایند.
۴-فرایند توزیع و جمع آوری پرسشنامه ها از متخصصین در طی یک پروسه شش ماه انجام گرفت.نظرات متخصصین در رابطه با هر یک از این عامل ها و ملاک ها و شاخص ها را بعد از گذشت شش ماه گرداوری شدند.
۵- کد بندی نظرات کارشناسان و متخصصین و وارد کردن آن در قالب نرم افزار(spss) و انجام محاسبات آماری
۶- انجام محاسبات آمار توصیفی(سنجش امتیاز و میزان مطلوبیت هر یک از این عامل ها،ملاک ها و شاخص ها) و آمار استنباطی (t) .در این باره ملاحظاتی در نظر گرفته شده است که شامل؛
الف:انجام محاسبات آمار توصیفی
مرحله اول تعیین امتیاز هر یک از عامل ها،ملاک ها و شاخص ها: در این مرحله با توجه به میانگین کل امتیازدهی به هر یک از عامل ها،ملاک ها و شاخص ها، وزندهی آن ها صورت میگیرد تا سطح مطلوبیت هر یک از عوامل مشخص شود. بدین ترتیب به عامل ها،ملاک ها و شاخص هایی که سطح مطلوبیت آن ها خیلی زیاد است ارزش عددی ۵، سطح زیاد ارزش عددی ۴، سطح متوسط ارزش عددی ۳، سطح کم ارزش عددی ۲ و سطح خیلی کم ارزش عددی۱ اختصاص داده میشود.
مرحله دوم تعیین سطح مطلوبیت هر یک از عامل ها،ملاک ها و شاخص ها: برای مشخص کردن سطح مطلوبیت در پژوهش حاضر امتیاز ۵ خیلی زیاد ، امتیاز ۹۹/۴-۴ زیاد، امتیاز ۹۹/۳-۳ متوسط،امتیاز ۹۹/۲-۲ کم و حذف سوال و امتیاز ۹۹/۱-۱ خیلی کم و حذف سوال میباشد.
جدول شماره۳-۱: مقیاس تبدیل واژه های کمی به کیفی در مورد تاثیر عامل ها، ملاک ها و شاخص ها در ارزیابی
معیار تصمیم کمی
معیار تصمیم کیفی
۵
۴
۳
۲
۱
خیلی زیاد
زیاد
متوسط
کم
خیلی کم
معیار تصمیم کمی
معیار تصمیم کیفی
۵
۹۹/۴-۴
۹۹/۳-۳
۹۹/۲-۲
۹۹/۱-۱
خیلی زیاد
زیاد
متوسط
کم
خیلی کم
مرحله سوم نوشتن سطح امتیاز، مطلوبیت و پذیرش هر یک از عامل ها،ملاک ها و شاخص ها:
ب:انجام محاسبات آمار استنباطی
در اجرای آزمون (تی تک نمونه ای با ضریب اطمینان ۹۵/۰ و اشتباه مجاز ۰۵/۰) در صورتی که مقدار آماره به دست آمده (t) (برای هر یک از عامل ها،ملاک ها و شاخص ها) با درجه آزادی مشخص (۲۹۹) محاسبه شود و سطح معنی داری مشاهده شده (sig) مقدار کمتر از میزان خطای مجاز(۰٫۰۵) شود ، این عامل ،ملاک یا شاخص ها مورد توافق و تأیید کارشناسان و متخصصین میباشد و در صورتی که سطح معنی داری مشاهده شده (sig) مقدار کمتر از میزان خطای مجاز(۰٫۰۵) نباشد ،بدین معنا میباشد که این عامل ،ملاک یا شاخص ها مورد توافق و تأیید کارشناسان و متخصصین نمی باشد.
۷-فرایند تعدیل،تلخیص و اعمال نظرات و پیشنهادات کارشناسان و متخصصین در رابطه با هر یک از عامل ها، ملاک ها و شاخص ها.برای این منظور مهمترین پیشنهادات و نظرات کارشناسان و متخصصین ، شناسایی و در چارچوب نهایی عامل ها،ملاک ها و شاخص های ارزیابی کیفیت اعمال شد که اعتبار این مرحله از کار توسط توسط استاد راهنما و مشاور تأیید شد.
۸- ساخت چارچوب نهایی عامل ها،ملاک ها و شاخص های ارزیابی کیفیت و طراحی پرسشنامهها به منظور ارائه چارچوب پیشنهادی مورد نظر جهت اجرا در مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد.
مرحله دوم: اجرای آزمایشی چارچوب ارائه شده در مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد میباشد.در این مرحله از پژوهش برای گرداوری داده ها به منظور پاسخگویی به سوال چهار پژوهش، از پرسشنامه های مختلفی برای گرداوری داده ها بهره گرفته خواهد شده که شامل: ،پرسشنامه مربوط به معلم،پرسشنامه مربوط به مدیر مدرسه،پرسشنامه مربوط به فضا و تجهیزات مدارس، پرسشنامه مربوط به دانش آموزان،میباشد. در طی این فرایند متأسفانه آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد به طور کامل مخالف اجرای پرسشنامه شدند که با روشنگری های انجام گرفته، آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد خود با اصلاح پرسشنامه های معلم،مدیر و دانش آموزان و همچنین حذف کامل پرسشنامه فضا و تجهیزات حاضر به اجرای پرسشنامهها شد.در نهایت پرسشنامه های معلم،مدیر و دانش آموزان با تأیید آموزش و پرورش استان و استاد راهنما و استاد مشاور در نمونه مورد نظر اجرا شد . مقدار آلفا برای هر یک از عوامل مورد بررسی نیز محاسبه شد که بدین شرح میباشد: مقدار آلفا برای پرسشنامه مدیریت ۷۹/۰ ،پرسشنامه دانش آموزان، ۸۱/۰ و پرسشنامه معلمین ۹۳/۰ میباشد . با توجه به این که مقدار آلفای به دست آمده در هر یک از پرسشنامهها بیشتر از ۷۰/۰ بود، پایایی ابزار اندازه گیری قابل قبول تلقی گردید
الف:پرسشنامه فضا و تجهیزات مدرسه
پرسشنامه فوق شامل ۴۵ سوال میباشد که اطلاعات مربوط به فضاها و تجهیزات آموزشی،پژوهشی،پرورشی،اداری،بهداشتی،کتابخانه و فناوری اطلاعاتی مدرسه میباشد.پرسشنامه مربوطه بعد از طراحی و تنظیم آن در اختیار مدیران مدرسه جهت پاسخدهی قرار میگیرد.اما این پرسشنامه به دلیل مشکلات اداری و سازمانی آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد اجازه به اجرای این پرسشنامه نداد.
ب: پرسشنامه دانش آموز
این پرسشنامه با بهره گرفتن از ملاک ها و شاخص های مربوط به ارزیابی کیفیت دانش آموزان طراحی شده است.پرسشنامه طراحی شده را، آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد با اصلاح آن در نهایت یک پرسشنامهای ۲۴سوالی تدوین و در اختیار دانش آموزانی(تعداد ۳۶۸ نفر)که به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند قرار گرفت.
د: پرسشنامه مدیر مدرسه
این پرسشنامه با بهره گرفتن از ملاک ها و شاخص های مربوط به ارزیابی کیفیت مدیر طراحی شده که در آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد با اصلاح آن در نهایت یک پرسشنامهای ۲۵ سوالی تدوین و در اختیار مدیرانی (تعداد ۵۹ نفر)که به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند قرار گرفت
ج: پرسشنامه معلم مدارس
این پرسشنامه با بهره گرفتن از ملاک ها و شاخص های مربوط به ارزیابی کیفیت معلم طراحی شده که در آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد با اصلاح آن در نهایت یک پرسشنامهای ۱۵ سوالی تدوین و در اختیار معلمانی (تعداد ۲۶۰ نفر)که به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند قرار گرفت.
شیوه اجرا و مراحل انجام پژوهش
با توجه به این که پژوهش دارای دو مرحله میباشد که یکی ارائه چارچوبی برای تضمین کیفیت « به شیوه ارزیابی درونی » در آموزش متوسطه کشور و اجرای آزمایش آن در مدارس متوسطه استان کهگیلویه و بویراحمد میباشد، بر این اساس فرایند شیوه اجرا و مراحل انجام این پژوهش در هر دو مرحله متفاوت میباشد.
مرحله اول: ارائه چارچوبی برای تضمین کیفیت « به شیوه ارزیابی درونی » در آموزش متوسطه کشور میباشد