اعتماد متقابل: اعتماد یک پدیده حساس و شکننده است . برای به وجود آمدن آن زمان زیادی طول می کشد ولی به راحتی می توان آن را از بین برد و دستیابی مجدد به آن کار چندان ساده ای نیست . بنابرین مدیریت باید دقتی زیاد بکند تا اعتماد بین اعضا حفظ گردد.مدیر و رهبر میتوانند به روش های زیر عمل کنند: ثابت کنند که برای منافع دیگران کار میکنند. در تیم ایفاگر نقش باشند و با گفتار و کردار ، کارهای تیم را تأیید کنند. نباید پنهان کاری کند. معمولاً بی اعتمادی مردم از آنچه نمی دانند سرچشمه میگیرد. عادل و منصف باشند. دارای احساس و عاطفه انسانی باشند، خشک وتند نباشند . به هنگام تصمیم گیری و ارج نهادن به ارزش های اصولی باید دارای ثبات رویه باشد.محرم اسرار دیگران باشند. شایستگی و کفایت خود را به اثبات برسانند و از نظر فنی، حرفه ای و داد و ستد مورد احترام و ستایش دیگران قرارگیرند(رابینز، ترجمه پارسائیان و اعرابی،۱۸۴:۱۳۹۱) .
۲-۱-۲-۱۳-ویژگی تیم های مؤثر :
-
- تعداد تیم بهتر است ۵ تا ۸ نفر باشند.
-
- نقش اعضای تیم باید مشخص شود
-
- تیمها باید اهداف روشنی داشته باشند.
-
- تیم نیازمند منابع اولیه میباشد.
-
- لازم است تیم محدوده پاسخگویی و حدود اختیارات خود را بداند.
-
- تیم نیاز به برنامه دارد.
-
- تیم نیازمند قواعد است.
-
- اعضاء تیم برای رسیدن به هدف مشترک و روشن تلاش میکنند.
-
- تمامی اعضا در میان نظراتشان احساس آزادی میکنند و در تصمیم گیری ها و مباحث تیمی مشارکت دارند
-
- اعضا به یکدیگر اعتماد دارند.
-
- رهبری در موقعیت های مختلف تغییر میکند.
-
- تصمیمات به وسیله اجماع اتخاذ می شود.
-
- وقتی مشکلاتی به وجود میآید ،اعضاء تیم بر روی حل مسئله متمرکز میشوند نه برروی علائم و عوارض آن.
-
- اعضا تیم در مواقع حل مسئله و انجام فرایندهای کاری منعطف هستند.
- اعضاء تیم رشد کرده و از اقداماتی که به رشد افراد منجر می شود حمایت میکنند(لاو،۲۰۱۲).
۲-۱-۲-۱۴-چگونه می توان عضو مؤثری از یک تیم بود؟
-
- به اعضاء تیم به چشم همکارانی همدل بنگرید نه به چشم رقیب
-
- حل کننده مسائل باشید .
-
- به این فکر باشید که همه برنده شوند .
-
- به جای خود ، تیم را در کانون توجه قرار دهید .
-
- به نتیجه بیندیشید .
-
- مسئولیت پذیر باشید .
-
- خود را به آموختن عادت دهید و به ارتقاء دانش خود بیشتر از ارتقاء مقام خود بها دهید .
-
- مکمل دیگران باشید .
-
- تعهد ها و ارزش های خود را به یکدیگر گره بزنید .
-
- مشکل گشا باشید .
-
- عادت به کار را تقویت کنید و پیگیر باشید .
- سعی کنید هر کاری را در سطح عالی انجام دهید(مهدیزاده،۱۳:۱۳۹۰).
۲-۱-۲-۱۵-پنج دشمن کار تیمی
۱-بی اعتمادی
-
- اعضاء تیم های بی اعتماد ضعف ها و لغزش های خود را از یکدیگر پنهان میکنند.
-
- از کمک خواستن یا دادن باز خوردهای سودمند اکراه دارند.
-
- از یاری دادن به حوزه های بیرون از حوزه مسئولیت خود اکراه دارند.
-
- از شناخت مهارت ها و تجربه های دیگران و بهره برداری از آن ها غفلت میکنند.
-
- کینه و حسد می ورزند.
- از شکست می ترسند و برای پرهیز از گردهم آیی بهانه می تراشند(هاکمن،۲۰۱۳).
۲-ترس از برخورد:
تیم هایی که از برخورد می ترسند:
-
- نشست های کسل کننده دارند.
-
- از کشف همه نظرها و دیدگاه های اعضای تیم دوری میکنند.
- با ادا درآوردن و سعی در جلوگیری از برخوردهای احتمالی بین افراد، وقت و انرژی خود را هدر میدهد(هاکمن،۲۰۱۳).
۳-نبود تعهد
-
- تیم های گریزان از تعهد در تشخیص جهت حرکت و تعیین اولویت ها، باعث ابهام و سردرگمی میشوند.
-
- به سبب کندوکاو بیش از حد و تأخیرهای نا لازم، فرصت ها را یکی پس از دیگری از دست میدهند.
- به جای پندآموزی از لغزش ها و شکست ها از آن ها می ترسند(هاکمن،۲۰۱۳).
۴ – پرهیز از مسئولیت پذیری
تیم مسئولیت گریز:
-
- بین اعضای تیم به سبب داشتن معیارهای متفاوت در عملکرد، رنجش ایجاد میکند.
-
- مهارت ها و تعهدهای اساسی را زیر پا میگذارد.
- مسئولیت رهبر تیم را بیش از حد سنگین میکند و او را به صورت یگانه کانون انظباط در می آورد(هاکمن،۲۰۱۳).
-
- -Dave ↑
-
- – Riege ↑
-
- – King ↑
-
- – Neo ↑
-
- – Liang ↑
-
- Gordon ↑
-
- Bock ↑
-
- Cohesion ↑
-
- Trust ↑
-
- Pavlou ↑
-
- Hsu, Yen & Chang ↑
-
- -Love ↑
-
- -Castro ↑
-
- -Thompson ↑
-
- -Yeh& Lin ↑
-
- -Kuokkannen & etal ↑
-
- – Xue & Bradley & Liang ↑
-
- Xue & Bradley & Liang ↑
-
- -۱Empowerment ↑
-
- -Yeh& Lin ↑
-
- -Kuokkannen & etal ↑
-
- ۳– Shelton ↑
-
- -Bowen& Lawler ↑
-
- -Yukl& Becker ↑
-
- -Spreitzer ↑
-
- -Quinn & Spreitzer ↑
-
- -Johnson ↑
-
- -Bandura ↑
-
- -Noller ↑
-
- -Ford & Footler ↑
-
- -Blanchard & Zigarmi & Zigarmi ↑
-
- -Conger & Kanungo ↑
-
- -Thomas& Velthouse ↑
-
- -Mattews & etal ↑
-
- -Whetten & Cameron ↑
-
- ۱- Nilson ↑
-
- -Functionalist empowerment ↑
-
- -Drydik ↑
-
- -Interpretive empowerment ↑
-
- -Structuralist empowerment ↑
-
- -Humanist empowerment ↑
-
- -Fox ↑
-
- -Petter&etal ↑
-
- -Job enrichment ↑
-
- Suggestions system – ↑
-
- -Duffy & etal ↑
-
- -Team building ↑
-
- -Lower & etal ↑
-
- -Hau-sia chow & etal ↑
-
- -Management by objective (MBO) ↑
-
- -Time Management ↑
-
- ۳- FitSimmon ↑
-
- -Transformational leadership ↑
-
- ۱- N.Ozaralli ↑
-
- ۲- Knowledge Mangement ↑
-
- – Total Quality Management (TQM) ↑