– همکاری و مشارکت مجری، غرفه دار و بازدیدکننده
– شرایط فرهنگی محل برگزاری نمایشگاه
– شرایط اقتصادی محل برگزاری نمایشگاه
– شرایط اجتماعی محل برگزاری نمایشگاه
– انتخاب مکان مناسب برگزاری
– انتخاب زمان مناسب برگزاری
– فضای نمایشگاهی مناسب و دارای امکانات
توسعه صادرات، کیفیت در محصولات، افزایش سطح فروش، جذب مشتریان جدید، مدیریت دانش، شهرت برند شرکت، ایده یابی، ارتقاء سطح تولید
-
- جنبه نوآوری پژوهش
با توجه به وضعیت عدماطمینان محیطی که سازمانها و شرکت ها در حال حاضر با آن روبهرو هستند، جهت کسب و کار و تجارت بهتر ، شرکتها باید در وضعیت یادگیری قرار گیرند تا مزیت رقابتی خود را حفظ کنند. حضور در نمایشگاه ها پایه های مناسبی را برای دانش ساختاریافته فراهم می کند تا در سازمانها توسعه یابند. به منظور توسعه این قابلیتها، سازمان باید فرایندهای موفقیت نمایشگاه هاو نتایج حاصل از آن ها را بخوبی بررسی کنند. جنبه نوآوری و جدید بودن موضوع این پژوهش بر این اساس که پژوهش حاضر نگاهی متفاوت و توأمان به عوامل مؤثر بر موفقیت نمایشگاه ها و همچنین بررسی نتایج حاصل از نمایشگاه موفق را مورد ارزیابی قرار میدهد. را پیشنهاد می کند.
-
- تعریف واژگان
مرکز توسعه صادرات ایران:
سازمان دولتی وابسته به وزارت بازرگانی (ادغام در سازمان توسعه تجارت ایران)، که سیاستگذاری و برنامه ریزی امور صادرات را به عهده دارد و مجوز برگزاری نمایشگاهها را صادر می نماید.
نمایشگاههای تخصصی بینالمللی (صادراتی):
نمایشگاههای که رسته مشخصی ازکالاها و خدمات قابل ارائه ر ا، با موضوعات خاص ،که توان صادراتی داشته باشند، در مکانهای مناسب جهت بازاریابی و نمایش کالا به تعامل می گذارد (علمی،۱۳۷۴، ص ۲۹)
مدیر غرفه:
فردی حقیقی یا حقوقی که از طرف شرکت تولیدی یا خدماتی به منظور سرپرستی و هدایت پرسنل مستقر در غرفه، مذاکره با بازدیدکنندگان و مسئول نهایی موفق بودن غرفه در نمایشگاه، انتخاب می شود (دیانی،۱۳۷۲،ص ۱۲۶).
مشارکت کننده:
واحد تولیدی یا خدماتی که مورد پذیرش واقع شده و فضایی جهت ارائه کالاها یا خدمات در اختیار گرفته است (علمی، ۱۳۷۴، ص ۳۶).
توسعه صادرات:
فعالیتی جهت بسترسازی و ایجاد بازارهای جدید ، شناسایی بازارهای هدف با انگیزه گسترش،افزایش سطح کیفی و کمی صادرات کالاها و خدمات ( علمی، ۱۳۷۴، ص ۸۱).
موفقیت نمایشگاه:
میزان رضایتمندی مدیران غرفهها از نمایشگاه، بدلایل انعقاد قرارداد تجاری، ایجاد بازارهای جدید، مذاکرات مناسب با بازدیدکنندگان، افزایش میزان بازدیدکنندگان متخصص،شناساندن کالا و خدمات به بازدیدکنندگان (دیانی، ۱۳۷۲، ص ۱۴۰).
فصل دوم
ادبیات پژوهش
۲-۱- مقدمه
فصل دوم شامل بررسی تاریخچه نمایشگاه ها در ایران و تعریف نمایشگاه و فلسفه برپایی نمایشگاه ها عوامل مؤثر بر موفقیت نمایشگاه هاو علی الخصوص نتایج حاصل از برپایی موفق نمایشگاه ها می شود.
۲-۲- تاریخچه برگزاری نمایشگاه در ایران
فعالیتهای نمایشگاهی در ایران، دست کم بر اساس روشها و شیوه های نوین علمی از قرن جاری به پیشتر برنمیگردد. نمایشگاههایی که در سالهای قبل از قرن چهاردهم هجری شمسی در ایران و برخی از دیگر کشورهای جهان برگزار میشد محدود و ساده بود و عمدتاًً نوعی از بازار داد و ستد بود که تجار برای عرضه بیشتر کالاها در کنار هم و در یک مکان جمع میشوند. در سال ۱۸۵۱ میلادی مقارن با زمان صدرات میرزا تقی خان امیر کبیر تعدادی از بازرگانان ایرانی و صاحبان صنایع کالاهای خود را نمایشگاه بزرگ آثار صنعتی ملل جهان در کریستال پالاس لندن و در فضایی به وسعت ۹۲ متر مربع که به غرفه ایران اختصاص داده شده بود ارائه نمودند. در آن زمان برای نمایشگاه بینالمللی اصطلاح “نمونه خانه امتعه ممالک“ و یا “ امتعه خانه ملل عالم” به کار میرفت. (پیام صادرات، شماره اول، ۱۳۷۸). اولین نمایشگاه صنعتی در ایران در اویل قرن چهاردهم هجری شمسی تشکیل گردید. در سال ۱۳۳۷ هجری شمسی نمایشگاهی از فرآورده ها و تولیدات صنعتی ایتالیا به همت صاحبان صنایع این کشور در تهران بر پا گردید و در واقع زمینه برگزاری نمایشگاههای اختصاصی سالهای بعد را هموار نمود. در سال ۱۳۴۷ هجری شمسی نمایندگان اقتصادی ۴۰ کشور خارجی با حضور مقامهای ایرانی جلسهای در تهران تشکیل دادند تا درباره چگونگی تشکیل نمایشگاه صنعتی جهان در سال بعد به بحث و تبادل نظر بپردازند. بر این اساس فضایی در محل فعلی نمایشگاههای بینالمللی تهران در نظر گرفته شد و امکانات لازم برای آن پیشبینی گردید.
تشکیل شرکت سهامی نمایشگاه بینالمللی ایر ان(وابسته به وزارت اقتصاد آن زمان) در سال ۱۳۴۷ موجب گردید که تأسیسات و تسهیلات لازم برای برگزاری نمایشگاه بینالمللی درکشور ایجاد شود و اقداماتن سازمان یافتهای برای برگزاری نمایشگاههای بینالمللی در تهران انجام پذیرد. در ال ۱۳۴۷ نمایشگاه بینالمللی در آسیایی با مشارکت ۳۳ کشور دنیا از سیزدهم مهر ماه لغایت دوم آبا ماه در تهران برگزار گردید. در تاریخ هفدهم شهریور ماه سال ۱۳۵۲ نخستین نمایشگاه بینالمللی بازرگانی در تهران با مشارکت ۲۱ کشور(۴۳۳ شرکت بازرگانی و مؤسسه تولیدی خارجی و ۱۳۰ شرکتکننده خارجی) برگزار گردید. در آن سال معادل یک میلیارد کالا در نمایشگاه منظر دید بازدیدکنندگان قرار گرفت. این نمایشگاه در وسعتی معاد ل ۲۳ هزار متر مربع فضای سرپوشیده و ۲۴ هزار متر مربع فضای باز برگزار و مؤسسات و شرکتهای تولیدی صنعتی داخلی تولیدات خود را در ۹ رشته صنعتی عرضه کردند. به منظور بازدید از اولین نمایشگاه بازرگانی تهران، دو هزار از بازرگانان و صاحبان صنایع کشورهای مختلف به تهران آمدند. دومین نمایشگاه بینالمللی بازرکانی تهران ، با حضور ۳۲کشور خارجی و در مساحتی مادل ۶۰ هزار متر مربع از روز ۲۶ شهریور ماه ال ۱۳۵۳ کار خود را آغاز نمودند. سومین نمایشگاه بینالمللی بازرگانی تهران، از ۲۲ شهریور ماه تا ۲ مهر ماه سال ۱۳۵۴ با حضور ۴۴ کشور و ۵۰۰ کشور صنعتی و خدماتی دولتی و خصوصی داخلی بر گزار گردید. پس از آن چهارمین نمایشگاه بینالمللی بازرگانی تهران از ۲۷ شهریور ماه ۱۳۵۵ با حضور ۴۵ کشور و قریب ۵۰۰ هزار نفر بازدیدکننده، پنجمین نمایشگاه بینالمللی بازرگانی تهر ان از ۲۸ شهریور ماه ۱۳۵۶ با حضور ۴۳ کشور و قریب ۷۰۰ هزار بازدیدکننده و ششمین نمایشگاه بینالمللی بازرگانی تهران از ۲۸ شریور ماه سال ۱۳۵۷ با حضور ۴۰کشور و حدود ۶۰۰هزار نفر بازدیدکننده بر گزار گردید. علاوه بر این در سالهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران چندین نمایشگاه بینالمللی تخصصی نیز در زمینه های مختلف برگزار شد.(پیام صادرات ، شماره اول، ۱۳۷۸)
۲-۳- ابتداییترین شکل نمایشگاهها