نمودار ۲-۲٫ دامنه تفاوت قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام
قیمت
-Pa قیمت پیشنهادی فروش
عرضه
-Pe قیمت تعادلی
تفاوت قیمت پیشنهادی خرید و فروش
-Pb قیمت پیشنهادی خرید
تقاضا
Q
مقدار ــ زمان
هزینه و ریسک عملیات بازارگردانها به ویژگیهای خاصی از قبیل افت و خیز بازار و یا وسعت بازار[۱۳]،عمق بازار[۱۴] و انعطاف پذیری بازار[۱۵] بستگی دارد.در نمودار ۲-۳ عمق و وسعت بازار نشان داده شده است .
اگردر بازاری به حد کافی برای اوراق بهادار، حجم خرید و فروش به قیمت تعادلی وجود داشته باشد میتوانیم بگوییم که این بازار دارای وسعت کافی است و به عبارت دیگر روان است. بازارهایی که تعداد خریداران و فروشندگان در آن کم است به بازارهای ضعیف[۱۶] معروف هستند. نقدینگی اوراق بهادار به درجه روان بودن بازار بستگی دارد. شکاف قیمت پیشنهادی در یک بازار روان کمتر از شکاف قیمت پیشنهادی در بازار کم عمق می باشد. زیرا در بازارهای روان، حجم معاملات بالاتر و ریسک آن نیز کمتر است. بازاری دارای عمق است که قیمت پیشنهادی خرید و فروش بازارساز نزدیک به قیمت تعادلی باشد. تغییرات قیمت در چنین بازاری غالبا پیوسته می باشد. اما در بازار کم عمق تغییرات قیمت به صورت جهشی و ناپیوسته است، بنابرین ریسک بازارگردانها در بازارهای کم عمق بیشتر از بازارهای عمیق می باشد(سار و لیبک[۱۷]،۲۰۰۲).
نمودار۲-۳٫عمق بازار و وسعت بازار
عرضه
قیمت
عمق
تقاضا
وسعت
زمان
۲-۷-۲ اجزای دامنه تفاوت قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام:
در ادبیات مالی، دامنه تفاوت قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام از سه بخش تشکیل می شود.
هزینه پردازش سفارش :
هزینه پردازش سفارش مبلغی است که برای جبران هزینه های دفتری و اداری انجام سفارشات پرداخت می شود(تینیک،۱۹۷۲). این هزینه مستقیما با ارائه خدمات بازارگردانی در ارتباط است و شامل اقلامی چون عضویت بورس، هزینه های اطلاعاتی، هزینه های نیروی کار و هزینه فرصت بازار گردانها می باشد. از آن جا که این هزینه ها حداقل در کوتاه مدت تا حد زیادی ثابت هستند لذا باید با افزایش حجم معاملات سهم آنها در اندازه اختلاف قیمتهای پیشنهادی خرید و فروش سهام کاهش یابد. علاوه بر این در یک بازار شدیداً رقابتی دامنه تفاوت قیمتهای پیشنهادی خرید و فروش سهام باید برابر با هزینه نهایی مورد انتظار جهت فراهم کردن نقدینگی باشد. درچنین مواردی هزینه های پردازش سفارش میتواند نامربوط باشد.
هزینه نگهداری موجودی:
هزینه معاملات بازارسازها را مجبور به نگهداری پرتفوی متنوع می کند تا از این طریق بتوانند هزینه های خود را پوشش دهند. در ادبیات مالی این بخش از هزینه ها تحت عنوان هزینه نگهداری موجودی بیان می شود و شامل هزینه فرصت ناشی از نگهداری موجودی و ریسک مربوط به نوسانات ارزش موجودی می باشد(بولن،۲۰۰۴).
هزینه انتخاب نادرست :
بخش سوم از هزینه ها مربوط به هزینه انتخاب نادرست می باشد که توسط کوپلند و گالای (۱۹۸۳) و گلستن و میلگرام (۱۹۸۵) مطرح شد و نمایانکر یک امر جبرانی برای معامله گران جهت پذیرش ریسک معامله با افرادی است که احتمال دارد اطلاعات مهم و محرمانه ای در اختیار داشته باشند. انتخاب نادرست به وضعیتی اطلاق می شود که در آن فروشندگان، اطلاعاتی در اختیار دارند که خریداران از آن بی اطلاع هستند (و بالعکس )، که این امر دقیقا قبل از وقوع معامله به وجود می آید.
۲-۷-۳ مبانی نظری وتجربی دامنه تفاوت قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام:
تحقیقات تئوریک زیادی به تجزیه و تحلیل زیان بازارگردانها از معامله گران مطلع پرداختهاند. زیان بالقوه ناشی از معامله با افراد مطلع از اطلاعات نهانی، بر اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش بازارگردانها تاثیر گذاشته وسبب افزایش آن می شود(جافی و وینکلر[۱۸]،۱۹۷۶).
تحقیقات تجربی نیز پیشبینیهای تئوریک را تأیید می کنند. بنستون وهاجرمن (۱۹۷۴) نتیجه گرفتند که ریسک غیر سیستماتیک به عنوان جایگزینی برای عدم تقارن اطلاعاتی و شدت معامله بر اساس اطلاعات نهانی رابطه مثبت با اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام دارد.
مبانی تئوریک ادبیات مربوط به تاثیر عدم تقارن اطلاعات بر اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش به تدریج از طریق تحقیقات دیگر کامل شده است. طبق اظهارات باگهات [۱۹](۱۹۷۱)، بازارگردانها باید درزمانی که سفارشات خرید و فروش برابر وجود ندارد با انجام معامله، نقدینگی بازار را تامین کنند. مشارکت کنندگان در بازار چند دسته هستند :
-
- معامله گرانی که دارای اطلاعات خاص هستند.
-
- معامله گرانی که انگیزه نقدینگی دارند و بدون اینکه دارای اطلاعات خاصی باشند، تمایل به تبدیل اوراق بهادار خود به وجه نقد و برعکس دارند.
- معامله گرانی که بر اساس اطلاعاتی که باور دارند هنوز به طور کامل در قیمتهای بازار منعکس نشده اما در عمل در قیمتها منعکس خواهند شد، به معامله میپردازند.
بررسی کوپلند و گالای (۱۹۸۳)، نشان می دهد که بازارگردانها همواره در معامله بر اساس اطلاعات نهانی شرکتها زیان می کنند. از آنجا که معامله گرانِ دارای اطلاعات خاص، اختیار عدم انجام معامله را دارند، بازارسازها در معامله با آنها هرگز سود نمیکنند. تعیین اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش تهاتری است بین زیان موردانتظار از معامله با معامله گران مطلع و سود موردانتظار از معامله با دیگر معامله گران. بعد از هر معامله هر گونه اطلاعات خصوصی به صورت عمومی درآمده و ممکن است فروشندگان برآورد خویش از قیمت را به قیمت صحیح تعدیل کنند. به نظر گلستن و میلگرام(۱۹۸۵)، اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش میتواند یک پدیده صرفا اطلاعاتی باشد که حتی زمانی که جمع هزینه های ثابت و متغیر معامله یک بازارگردان (شامل زمان صرف شده و هزینه های موجودی) صفر شود و زمانی که رقابت باعث می شود سود کارشناسان صفر شود نیز وجود خواهد داشت. بازارگردانها انتظارات خویش درباره ارزش سهام را با مشاهده الگوهای معامله تعدیل می کنند. اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش بستگی به کیفیت اطلاعات نهانی، نسبت معامله گران مطلع به غیر مطلع و کشش و عرضه و تقاضای معامله گران غیر مطلع دارد. مدل انتخاب نادرست ممکن است توضیحی برای اثر شرکتهای کوچک و اثر شرکتهای به رسمیت شناخته نشده باشد.
نتایج تحقیقات کایل[۲۰] (۱۹۸۵)، بیانگر وجود سه گروه از معامله گران است. نخست افراد درون سازمانی که به طور انفرادی به اطلاعات مربوط به ارزش نقدشوندگی آتی داراییهای شرکت دسترسی دارند، دوم معامله گران غیرمطلع که به طور تصادفی معامله می کنند و سوم بازارگردانها که بر اساس اطلاعاتی که درباره معامله دیگران دارند قیمتها را به صورت کارا تعیین می کنند.