جدول۳-۵ : نتایج آزمونt گروههای مستقل روی میانگین نمرات آزمودنی ها در پس آزمون رفتارهای غیراجتماعی(دوری گزینی اجتماعی).
گروه ها
تعداد
میانگین
انحراف معیار
مقدارt
درجه آزادی
سطح معناداری
آزمایش
۲۵
۳۶/۱۴
۲/۲۴
۳/۶۰
۲۸
۱
کنترل
۲۰
۱۹/۱۴
۲/۲۱
با توجه به اطلاعات مندرج در جدول شماره ۴-۵ نتایج حاصل از مقایسه میانگین های پس آزمون دو گروه در قالب آزمون t برای مقایسه ی میانگین های دو گروه مستقل، با توجه به سطح معنیداری ومقایسه آن بامیزان خطای مجاز ۰۵/۰ بااطمینان ۹۵ درصدفرض رد میشود. یعنی بین میزان رفتارهای غیراجتماعی دو گروه آزمایش و کنترل، بعد از اجرای طرح بر روی گروه آزمایش، تفاوت معنیدار آماری وجود دارد. بنابرین می توان استدلال کرد پس آزمون برای هر دو گروه معنادار نبوده، بلکه گروهی که تحت تأثیر آموزش شنیداری بودند نمرات پس آزمون شان در مقایسه با پیش آزمون تغییر پیدا کردهاست. بر اساس این نتایج فرضیه دوم پژوهش تأیید می شود(۰۰۱/۰=sig، ۲۸=df، ۶۰/۳=t).بنابرین بین دانش آموزان دوگروه (آموزش دیداری وشنیداری) از نظر میزان دوری از رفتارهای غیراجتماعی تفاوت معنادار وجود دارد.
نمودار۴-۳ نمودارآماری میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون سنجش رفتارهای غیراجتماعی دانش آموزان در دو گروه آزمایش و کنترل.
این نمودار بخوبی نشان میدهد که میزان میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش تغییر کرده ولی در گروه کنترل نمرات پیش آزمون و پس آزمون تغییر چشمگیری نداشته و این امر مؤید آن است که فرضیه دو پژوهش تأیید می شود.
۴-۶-تحلیل ومقایسه آزمون های میزان دوری از پرخاشگری ورفتارهای تکانشی
فرضیه ۳: بین دانش آموزان دوگروه(آموزش دیداری وشنیداری ازنظر میزان دوری از پرخاشگری ورفتارهای تکانشی تفاوت معنادار وجود دارد.
جدول ۴-۶: شاخص های آماری پیش آزمون میزان دوری از پرخاشگری ورفتارهای تکانشی در دو گروه آزمایش و کنترل
گروه ها
تعداد
میانگین
انحراف معیار
مقدارt
درجه آزادی
سطح معناداری
آزمایش
۲۵
۸۱/۱۱
۱/۳۰
۱۱
۲۸
۹۰۸%
کنترل
۲۰
۴۸/۱۱
۷۸/۱
نتایج حاصل از مقایسه میانگین های پیش آزمون دو گروه در قالب آزمون t برای مقایسه ی میانگین های دو گروه مستقل، با توجه به سطح معنیداری داده شده در جدول ۴-۵ ومقایسه آن بامیزان خطای مجاز ۰۵/۰ بااطمینان ۹۵ درصدفرض پذیرفته میشود. یعنی بین میزان دوری از پرخاشگری ورفتارهای تکانشی دو گروه آزمایش و کنترل قبل از اجرای طرح تفاوت معنیدار آماری وجود ندارد. می توان گفت که گروه ها از نظر میزان برخورداری از دوری از پرخاشگری ورفتارهای تکانشی ، همگن میباشند (۹۰۸/۰=sig، ۲۸=df، ۱۱/۰- =t).
جدول-۴۷: نتایج آزمونt گروههای مستقل روی میانگین نمرات آزمودنی ها در پس آزمون دوری از پرخاشگری ورفتارهای تکانشی
گروه ها
تعداد
میانگین
انحراف معیار
مقدارt
درجه آزادی
سطح معناداری
آزمایش
۲۵
۳۹/۱۴
۸۸
۴/۶
۲۸
۰۰
کنترل
۲۰
۹۷/۱۳
۱/۸۳
با توجه به اطلاعات مندرج در جدول شماره ۴-۶ نتایج حاصل از مقایسه میانگین های پس آزمون دو گروه در قالب آزمون t برای مقایسه ی میانگین های دو گروه مستقل، با توجه به سطح معنیداری ومقایسه آن بامیزان خطای مجاز ۰۵/۰ بااطمینان ۹۵ درصدفرض رد میشود. یعنی بین میزان دوری از پرخاشگری ورفتارهای تکانشی دو گروه آزمایش و کنترل، بعد از اجرای طرح بر روی گروه آزمایش، تفاوت معنیدار آماری وجود دارد. بنابرین می توان استدلال کرد پس آزمون برای هر دو گروه معنادار نبوده، بلکه گروهی که تحت تاثیر آموزش دیداری بودند نمرات پس آزمون شان در مقایسه با پیش آزمون تغییر پیدا کردهاست. بر اساس این نتایج فرضیه سوم پژوهش تأیید می شود(۰۰۰/۰=sig، ۲۸=df، ۰۶/۴=t).یعنی بین دانش آموزان دوگروه(آموزش دیداری وشنیداری ازنظر میزان دوری از پرخاشگری ورفتارهای تکانشی تفاوت معنادار وجود دارد.
نمودار ۴-۸ مقایسه ی نتایج نمرات آزمودنی ها در پس آزمون میزان دوری از پرخاشگری ورفتارهای تکانشی
نمودار ۴- ۸ به مقایسه نمرات پیش آزمون و پس آزمون گروههای آزمایش و کنترل می پردازد. نتایج بیانگر آن است که گروه آزمایش که تحت مداخله قرار گرفته اند درکل در پس آزمون دوری از پرخاشگری ، نمرات کمتری نسبت به گروه کنترل به دست آورده اند و این کاهش ناشی از اثربخشی آموزش دیداری میباشد.
۴-۹-تحلیل ومقایسه آزمون های میزان دوری از برتری طلبی
فرضیه۴: بین دانش آموزان دوگروه(آموزش دیداری وشنیداری ازنظر میزان دوری از برتری طلبی تفاوت معنادار وجود دارد.
جدول ۴-۱۰: شاخص های آماری پیش آزمون میزان دوری از برتری طلبی در دو گروه آزمایش و کنترل
گروه ها
تعداد
میانگین
انحراف معیار
مقدارt
درجه آزادی
سطح معناداری
آزمایش
۲۵
۱۶/۱۳
۸/۳۰
۱۶%
۲۸
۹۰۴%
کنترل
۲۰
۸۰/۱۲
۱/۷۷
نتایج حاصل از مقایسه میانگین های پیش آزمون دو گروه در قالب آزمون t برای مقایسه ی میانگین های دو گروه مستقل، با توجه به سطح معنیداری داده شده در جدول ۴-۱۰ ومقایسه آن بامیزان خطای مجاز ۰۵/۰ بااطمینان ۹۵ درصدفرض پذیرفته میشود. یعنی بین میزان دوری از پرخاشگری ورفتارهای تکانشی دو گروه آزمایش و کنترل قبل از اجرای طرح تفاوت معنیدار آماری وجود ندارد. می توان گفت که گروه ها از نظر میزان برتری طلبی ، تقریبا همگن میباشند (۹۰۴/۰=sig، ۲۸=df، ۱۶/۰- =t).
جدول۴-۱۱: نتایج آزمونt گروههای مستقل روی میانگین نمرات آزمودنی ها در پس آزمون دوری از برتری طلبی
گروه ها
تعداد
میانگین
انحراف معیار
مقدارt
درجه آزادی
سطح معناداری
آزمایش
(آموزش دیداری)
۲۵
۶۲/۱۶
۸/۸۸
۷/۸
۲۸
۰۰۰
کنترل
(آموزش شنیداری)
۲۰
۹۱/۱۵
۹/۸۳