*با توجه به اینکه شما سابقه تدریس کتاب درسی فعلی و قبلی ریاضی را دارید. کتابهای درسی جدید چه تفاوتی با کتابهای قدیم کردهاند و چه مباحثی به آن ها افزوده شده است؟ در کتاب های درسی جدید کاربرد ریاضیات در زندگی روزمره را بیشتر می بینیم. تصاویری در ابتدای هر فصل آمده و کاربرد هر مبحث را در زندگی نشان میدهد و ما در کلاس در مورد آن با دانش آموزان، بحث و تبادل نظر میکنیم. آوردن این تصاویر در ابتدای فصل، باعث می شود که دانش آموزان کمتر این سوال را بپرسند که چرا ما ریاضی می خوانیم؟”.
با توجه به این که این تغییر از سال ششم بوده است، ساختار طولی یک سری مطالب مثل تابع در پایه ششم و هفتم حفظ شده است و اگر همچنان در پایه های بالاتر هم ادامه پیدا کند، این مفاهیم به خوبی برای دانش آموزان درونی خواهد شد. همچنین مباحثی مثل شمارنده و تجزیه اعداد به کتاب جدید اضافه شده که به نظرم خیلی عالی است. زیرا درگذشته دانش آموزان این مبحث را در پایه اول دبیرستان یاد می گرفتند در حالی که الان در پایه هفتم به راحتی میتوانند اعداد را تجزیه کنند و در یادگیری مباحثی مثل ب.م.م و ک.م.م موفق تر باشند،در حالی که در گذشته ما در آموزش این مباحث خیلی مشکل داشتیم.
*آیا از تغییرات ایجاد شده در کتاب درسی ریاضی پایه هفتم راضی هستید؟ بله
*با توجه به تجربیات خودتان چه عواملی میتوانند علت موضع گیری شما باشند؟ از آنجایی که بچه ها از نظر سطح علمی و همچنین تحصیلات خانوادگی رشد کردهاند و با توجه به این که دانش آموزان ما به انواع تکنولوژیهای روز مجهز هستند، کتاب درسی که پانزده یا بیست سال پیش نوشته شده بود جوابگوی نیاز دانش آموزان امروز ما نبوده است. همچنین یک معلم باید بداند که داشتن تخصص و مهارت علمی کافی نیست و باید علاوه بر مسائل تخصصی رشته خودش دانش روان شناسی داشته باشد و از نظر عاطفی رابطه مناسبی با دانشآموزان برقرار کرده، تا بتواند تدریس موفقی داشته باشد. بنابرین من همیشه سعی میکنم در کنار مطالعه تخصصی برای تدریس بهتر، در زمینه روان شناسی هم مطالعه داشته باشم. زیرا روش تدریس خشک و سنتی جوابگوی دانش آموزان امروز ما نمی باشد.
*آخرین باری که احساس کردید تغییرات شما را سردرگم کرده، چه وقت و به چه دلیلی بوده است؟ کتاب درسی در بعضی مباحث ورود به مطلبش خوب نبود. مثلا قسمت تساوی مثلثها کتاب به روشی درس میدهد که انگار دانشآموز از قبل این قسمت را آموزش دیده است، در حالی که دانش آموز اطلاعات ندارد و این جا است که کار معلم سخت میشود و باید به روش کتاب قبلی مطلب را به صورت اساسی و بدون توجه به کتاب درسی جدید تدریس کند.
اطلاع رسان کد۲:
* شما چند سال سابقه تدریس درس ریاضی دوره راهنمایی دارید؟۲۰ سال
*تغییر برای شما چه معنایی دارد و شما چه برداشتی از آن دارید؟ تغییر میتواند باعث دگرگونی انسان شود و بدون تغییر، انسان در سکون باقی خواهد ماند.
*تغییرات را چگونه میبینید و چه معلمی توانایی دارد که مسئولیت اجرای تغییرات را بپذیرد؟
تغییر کتاب درسی ریاضی پایه هفتم خیلی عالی بود و مطالب آن نسبت به کتاب قدیم خیلی پیشرفته تر شد. . مثلاً اضافه شدن الگویابی در قسمت عبارت های جبری باعث می شود دانشآموزان در پایه های پایین با این مطلب آشنا شوند. در حالی که در گذشته این مبحث در سال دوم دبیرستان رشته ریاضی- فیزیک به دانشآموزان آموزش داده می شد. البته این تغییر هنوز نیاز به اصلاحاتی دارد و کتاب درسی نیاز به این دارد که یک سری جا به جایی مطلب در آن صورت بگیرد. مثلا انتقال فصل حل مسئله به فصل های بعدی. زیرا در دانش آموزان ما در حل مسئله واقعا ضعیف هستند و آوردن این فصل در اول کتاب درسی یک ترسی را نسبت به ریاضی در بچه ها ایجاد میکند.به نظر من اگر به معلمان آموزش اصولی داده شود اکثریت معلمان میتوانند این تغییرات را اجرا کنند.
*لطفا درباره آخرین باری که با مشکلی در اجرای تغییر مواجه شدید، برایم بگویید؟ ممکن است در مورد آن شرایط توضیح دهید؟
به نظر من ساختار کتاب درسی ریاضی ما را با چالش مواجه می کرد، زیرا یک سری مطالب پیش نیاز یادگیری مطالب دیگر بود که کتاب درسی این موضوع را رعایت نکرده بود، مثلا مبحث ب.م.م که بهتر بود دانش آموز قبل از آن توان را یاد می گرفت تا فهم آن برایش راحت تر می شد.
* با توجه به اینکه شما سابقه تدریس کتاب درسی فعلی و قبلی ریاضی را دارید. کتابهای درسی جدید چه تفاوتی با کتابهای درسی قدیم کردهاند و چه مباحثی به آن ها افزوده شده است؟ کتاب درسی جدید فعالیتهایش بیشتر شده و انجام فعالیت قبل از تدریس توسط دانش آموز باعث می شود دانش آموز پیش زمینه داشته باشد. مبحثی مثل اعداد صحیح را کتاب درسی جدید خیلی بهتر بیان کرده در حالی که دانش آموزان ما در گذشته واقعاً در این مباحث مشکل داشته اند و کتاب درسی آن ها را دچار سردرگمی می کرد.
*آیا از تغییرات ایجاد شده در کتابهای درسی ریاضی راضی هستید؟ بله
*با توجه به تجربیات خودتان چه عواملی میتوانند علت موضع گیری شما باشند؟ متاسفانه در ۲۰ سالی که من تدریس میکنم کتاب درسی هیچ تغییری نکرده بود و من در کلاس احساس پوچی میکردم و همیشه به خودم می گفتم که چرا من هر سال باید یک سری مطالب تکراری را تدریس کنم. ببینید، وقتی هجده سال یا بیست سال یک سری مطالب تکراری را درس بدهی دیگر مطالب ملکه ذهنت میشود و نیازی به مطالعه در منزل نداری. اما وقتی بعد از این زمان طولانی با یک تغییر ناگهانی مواجه بشوی و بخواهی کتاب درسی با مطالب جدید را تدریس کنی که مطالبش به روزتر و در سطح دبیرستان است مطمئناً برای اینکه بتوانی خودت را با کتاب درسی تطبیق دهی نیاز به تلاش و کوشش و گذاشتن وقت بیشتر در منزل خواهد داشت. و من از این تغییرات خوشحال هستم زیرا باعث شده من از حالت سکون رها شده و تلاش و کوشش علمی من افزایش پیدا کند.
*آخرین باری که احساس کردید تغییرات شما را سردرگم کرده، چه وقت و به چه دلیلی بوده است؟ به نظرم بیشترین سردرگمی من در مبحث حجم و قسمت تعداد یال های یک استوانه بود که در نهایت هم با وجود مشورت با همکاران ، به جواب قطعی نرسیدیم.
اطلاع رسان کد۳:
* شما چند سال سابقه تدریس درس ریاضی دوره راهنمایی دارید؟۲۱سال
*تغییر برای شما چه معنایی دارد و شما چه برداشتی از آن دارید؟ به نظر من دو نوع تغییر داریم. تغییر مثبت و تغییر منفی. تغییر اگر مثبت و سازنده باشد خوب است.