همچنین میتوان افزود که بازاریابی ویروسی عبارت است از تکنیکهای بازاریابی که به دنبال استفاده از فرصت شبکه های اجتماعی برای افزایش تصاعدی در هوشیاری نسبت به مارک تجاری میباشد و این کار از طریق فرایند ویروسی شبیه آنچه که در مورد یک بیماری اپیدمیک اتفاق میافتد میباشد. بازاریابی ویروسی از طریق شبکه اینترنت بسیار مفید عمل میکند و میتواند به تعداد بسیار زیادی از افراد سرعت دسترسی پیدا کند (فایندکامت، ۲۰۰۶)[۷۷].
بازاریابی ویروسی، حوزه های بازاریابی متعددی را پوشش میدهد.
برای مثال کایکاتی (۲۰۰۴)[۷۸]، بازاریابی ویروسی را به عنوان کلینیک بازاریابی پنهان دستهبندی میکنند. در حالی که بازاریابی پنهان در حوزه بازاریابی، موضوع تازه است. مفهوم بازاریابی، با تبلیغات و عناصر بندهای بازاریابی سنتی مرتبط است (دابل و همکاران، ۲۰۰۵).[۷۹]
اما بازاریابی ویروسی، در میان سیل نوظهور بازاریابیدر حوزه بازاریابی الکترونیکی جای دارد. حوزه بزرگ دیگری که بازاریابی ویروسی با آن در تناسب است حوزه ارتباطات بازاریابی میباشد. این رویکرد بر گسترش پیام و خصوص یات ویروسی آن تأکید دارد (ولکئر، ۲۰۰۲)[۸۰].
اگر هر بازاریابی را بتوان به جنگ تشبیه کرد در این صورت میتوان بازاریابی ویروسی را جنگ میکروبی نامید.
زیرا افکاربه سرعت و سهولت منتشر میشوند و تقریباً هیچچیز نمیتواند جلوی انتشار آن ها را بگیرد.
پس از پیمودن مرزها در سراسر دنیا همهگیر میشوند و به ناگاه میتوان دید که همه مردم در سرتاسر دنیا در حال توجه و صحبت کردن درباره موضوعی واحد میباشند (سیلورمن، ۲۰۰۱)[۸۱]. البته باید توجه داشت که در مورد تمامی وبسایتها و محصولات نمیتوان از بازاریابی ویروسی استفاده کرد. به عنوان مثال اگر وب سایتی کار بازاریابی در زمینه فروش تراکتور را انجام میدهد مسلماًً نمیتوان استفاده از تراکتور را به شکل ویروسی انجام داد (لویسنون، ۲۰۰۷).[۸۲] در ماتریس رنگ محصولت وینبرگر که در جدول زیر مشهود است، کالاهای زرد برای استفاده در بازاریابی ویروسی از بقیه مناسبتر هستند. لازم به ذکر است رنگ زرد، سفید،قرمز و آبی صرفا جهت نام گذاری و دسته بندی استفاده شده اند و معنی خاصی را تداعی نمیکنند.
ماتریس رنگ مصحولات وینبرگر
ریسک بالا
اسباب و وسایل مستقل کالای قرمز (وسایل بزرگتر)
ابزار کاربردی کالای سفید
(کوچک ابزار)
لباس و لوازم بدن – رنگ مو، موتور سنگین + ماشین ورزشی، جواهر، لوازم آرایشی و …
دستگاههای بزرگ، تجهیزات تجاری ………… و لاستیک اتومبیل، خدمات ………
ریسک پایین
کالای زرد (وسایل کوچک)
فست فود، دسر، نوشیدنی الکلی و غیرالکلی، آدامس، محصولات خوراکی ، قهوه و …
کالای آبی (کوچک)
پاک کننده، خانگی، بنزین سرعت موتور – لوازم بهداشتی …
شکل ۲-۱-ماتریس رنگ محصولات وین برگر
اگر چنانچه بخواهیم محصولات شرکت آدیداس را مطابق ماتریس وین برگر بررسی کنیم محصولات آدیداس که شامل لباسهای ورزشی، تجهیزات ورزشی، لباسهای زنانه و مردانه مطابق مد، محصولات تخصصی ورزشی، ساعت، ادکلن، و … میباشد در زمره کالاهای قرمز هستند که بازاریابی ویروسی برای آن میسر است اما با ریسک بالاتر. چراکه کالاهای قرمز لباس ، وسایل ورزشی و لوازم مصرف شخصی را شامل میشوند و به همین دلیل میتوان محصولات آدیداس را در کالاهای قرمز دسته بندی کرد. سیستم فروشی که برای محصولات آدیداس در شرکت باورس در نظر گرفته شده بازاریابی شبکهای (Network Marketing or Multi Level Marketing) است که بازاریابی ویروسی و دهان به دهان را در دل خود دارد و دعوت از طریق نمایندگان فروش یا همان افرادی که با بازاریابی ویروسی جذب سیستم شده اند صورت گرفته و این زنجیره بازاریابی ویروسی توسط آن ها ادامه مییابد که از طریق شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک و ارتباطاتی که افراد با یکدیگر دارند رخ میدهد و اصل مهم بازاریابی ویروسی نیز ارتباطات است. استراتژی بازاریابی ویروسی که به بیانی دیگر تبلیغات شفاهی الکترونیکی[۸۳] نیز نامیده میشود به طور اساسی از طریق
ماتریس رنگ مصحولات وینبرگر
ریسک بالا
اسباب و وسایل مستقل کالای قرمز (وسایل بزرگتر)
ابزار کاربردی کالای سفید
(کوچک ابزار)
لباس و لوازم بدن – رنگ مو، موتور سنگین + ماشین ورزشی، جواهر، لوازم آرایشی و …
دستگاههای بزرگ، تجهیزات تجاری ………… و لاستیک اتومبیل، خدمات ………
ریسک پایین
کالای زرد (وسایل کوچک)
فست فود، دسر، نوشیدنی الکلی و غیرالکلی، آدامس، محصولات خوراکی ، قهوه و …
کالای آبی (کوچک)
پاک کننده، خانگی، بنزین سرعت موتور – لوازم بهداشتی …