دلایل متناقضی در مورد تاثیر چندرسانه ایها بر یادگیری و نگرش به درس در امر آموزش گزارش شده است تحقیقاتی از جمله گیشکی(۱۳۸۸) و باقری (۱۳۸۶) نشان داده اند زمانی که چند رسانه ایها با رویکرد جدید آموزش و روشهای فعال تدریس همراه باشد تاثیر چند رسانه ایها بر یادگیری و نگرش بیشتر از زمانی است که آموزش تنها از طریق چند رسانه ایها صورت میپذیرد. یکی از مؤلفه های اصلی این تحقیق چند رسانه ای است. بنابرین مسئله این پژوهش این است که آیا تاثیر آموزش به شیوه چند رسانه ای بر انگیزش پیشرفت و نگرش به درس و عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته ی زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان آبادان مؤثر است؟
ضرورت و اهمیت موضوع پژوهش
به منظور دستیابی به اهداف نظام آموزش و پرورش و با توجه به برنامه های درسی بر اساس اصول علمی در مقاطع مختلف تحصیلی و لزوم انجام این برنامه ریزیها بر مبنای اطلاعات جدید، ضرورت اجرای تحقیقات و بررسی های علمی در زمینه های مختلف احساس می شود.
توجه به کاربرد فناوری های نوین از جمله چند رسانه ای در فرایند یاددهی- یادگیری از اهمیت بسزایی برخوردار است و امروزه استفاده از فناوری های چند رسانه ای در امر تدریس و در کلاس درس دیر زمانی است که توسط معلمان مورد توجه است. تکنولوژیهای چندرسانهای به عنوان ابزارهای هستند که می توانند بسیاری از تواناییهای یادگیرندگان را پروش دهند و نگرش آنها را نسبت به درس و یادگیری تغییر دهند (عسگری، ۱۳۸۸).
استفاده از چند رسانه ای باعث می شود متوسط زمان یادگیری به میزان زیادی کاهش یابد و سطح پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بیش از یک انحراف استاندارد بالاتر یابد. از مزایای چند رسانه ایها، فعال سازی شاگردان در جریان یادگیری است. چند رسانه ایها با بهره گرفتن از ابزارهای گوناگون، امکان تعامل دانش آموزان را با یکدیگر، با معلم، جهان دانش و ماده درسی فراهم میکنند. موک و دیگران (۲۰۰۰)، نشان داده اند که رایانه فرصتهای مناسبی برای یادگیرندگان فراهم می آورند و بالا بردن انگیزش یادگیری، آنان را قادر میسازد تا در موقعیتهای یادگیری چالش آمیز به فعالیت پرداخته و به حل مسائل پیچیده مشغول شوند (رضوی، ۱۳۸۶).
با توجه به مزایای عمومی آموزش چند رسانه ای و قابلیت های ویژه آن در آموزش عالی به نظر میرسد که ادغام آن در برنامه های جاری آموزشی دانشگاهها اجتناب ناپذیر و مفید باشد. با این وجود کاربرد فناوری های نوین در کلاس درس، شکست این نوآوری را عدم به کارگیری تکنولوژیهای نوین و تطبیق آن با روشهای تدریس در کلاس به وسیله اساتید و معلمان میدانند (به نقل از کریم نژاد، ۱۳۸۹).
این موضوع که فرد شکستها و پیروزیهای خود را به چه عواملی نسبت بدهد و آنها را معلول چه عامل یا عواملی بداند، از دو جنبه حائز اهمیت است. اول به عنوان صفتی که نقش یک متغیر مستقل را بازی می کند و در زمینه های مختلفی همچون عملکرد تحصیلی و سازگاری اجتماعی مؤثر میباشد. دوم به عنوان یک متغیر وابسته که تحت تاثیر علل اجتماعی مختلف از جمله روشهای تربیتی اتخاذ شده در خانواده قرار میگیرد (کریمی، ۱۳۸۷).
در تحقیقی که بر روی بیش از ۲۰۰۰ معلم و مدیر آمریکا صورت گرفته است، ۹۰ درصد از معلمان اظهار کردهاند که فناوری اطلاعات به آنان کمک کردهاست تا خلاق و موثرتر باشند (به نقل از زمانی، ۱۳۸۶). امروزه نوعی از آموزش که با نیازهای افراد و جامعه متناسب و هماهنگ باشد بسیار حائز اهمیت است. لذا باید شرایطی را فراهم نمود که در آن همه فراگیران، به منظور کسب دانش و مهارت های مورد نیاز خود در جهت رسیدن به آرمان شخصی، تحقق اهداف آموزشی و مشارکت فعال، از خلاقیت ذهنی و تفکر منطقی لازم برخوردار باشند (فاتحی فیروز آبادی و فاضلیان، ۱۳۸۸).
در مجموع چند رسانه ای ها با درگیر کردن حواس مختلف، به یادگیری عمیقتر و پایدارتر میانجامد. برای یادگیرندگان مزیت تمرین و تکرار فراهم میکنند، مشارکت بین دانش آموزان را تسهیل میکنند، در مقابل نیاز یادگیرندگان انعطاف پذیر هستند و همینطور به آنها کمک میکنند که بین مفاهیم آموزشی ارتباط برقرار کنند و مهمترین مزیت آن نسبت به سایر اشکال آموزش انعطافپذیری را در عرصه اطلاعات و دستیابی سریع به آن و همینطور فراهم کردن بازخورد است (رضوی، ۱۳۸۶).
اهداف تحقیق:
با توجه به عنوان، هدف اصلی تحقیق عبارت است از” بررسی تاثیر آموزش چند رسانه ای بر نگرش به درس، انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی آبادان در سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳”
همچنین اهداف جزیی به شرح زیر میباشد:
– بررسی تاثیر آموزش چند رسانه ای زبان انگلیسی بر نگرش به درس دانشجویان رشته زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی آبادان.
– بررسی تاثیر آموزش چندرسانه ای زبان انگلیسی بر انگیزش پیشرفت دانشجویان رشته زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی آبادان.
– بررسی تاثیر آموزش چند رسانه ای زبان انگلیسی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی آبادان .
فرضیه های تحقیق:
با توجه به اهداف کلی و جزئی فرضیه های تحقیق شامل موارد زیر است:
الف) فرضیه کلی:
– چند رسانه ای آموزش زبان انگلیسی در درس دستور نگارش۲ بر نگرش به درس، انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته ی زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی آبادان تاثیر دارد.
ب) فرضیه های جزئی:
– چندرسانه ای آموزش زبان انگلیسی در درس دستور نگارش۲ بر نگرش به درس دانشجویان تاثیر دارد.
– چندرسانه ای زبان انگلیسی در درس دستور نگارش ۲ بر انگیزش پیشرفت دانشجویان تاثیر دارد.
– چندرسانه ای آموزش زبان انگلیسی در درس دستور نگارش۲ بر عملکرد تحصیلی دانشجویان تاثیر دارد.
تعریف اصطلاحات
تعاریف نظری و عملیاتی اصطلاحات و مفاهیم پژوهش
تعریف چندرسانه ای:
اصطلاح چند رسانه ای به ارائه مطالب از طریق کلمات و تصاویر اطلاق می شود. منظور از “کلمه” ارائه مطالب به صورت کلامی است. استفاده از متون گفتاری یا نوشتاری مصداق این شیوه میباشد. منظور از تصویر ارائه مطالب در قالب تصاویر است. استفاده از تصاویر ثابت همچون نمودار، عکس یا نقشه و استفاده از تصاویر متحرک مانند انیمیشن یا فیلم ویدئویی از شیوه های ارائه تصویر میباشد (مایر، ترجمهی موسوی،۱۳۸۴،ص۳).
نگرش به درس:
نگرش[۳]ها عبارتاند از پسندها و بیزاریها، دوست داشتن یا نداشتن در موقعیتها، اشیاء و اشخاص، گروه ها و هر چیزی شخصی از محیط از جمله اندیشه های انتزاعی، خط مشیهای اجتماعی (هیلگارد و اتکینسون، ۱۹۸۳ به نقل از براهنی و همکاران:۱۳۸۰).
نگرش نظامی بادوام است که شامل یک عنصر شناختی، یک عنصر احساسی، و یک تمایل به عمل است (فریدمن و همکاران، ۱۹۷۰، به نقل از کریمی،۱۳۸۷).
انگیزش پیشرفت:
انگیزش به نیروی ایجاد کننده، نگهدارنده، و هدایت کننده رفتار گفته می شود (سیف، ۱۳۹۰).