ارزشیابی توصیفی چگونه میتواند در بروز و رشد خلاقیت دانش آموزان موثرتر واقع شود؟ از سالها پیش در کشور ما در حوزه خلاقیت، مطالب و مباحث اندکی مطرح بوده است. همچنین یکی از اهداف اساسی آموزش و پرورش ما در خصوص شکوفایی خلاقیت دانش آموزان طرح ریزی شده است.
اما علیرغم اهمیت این موضوع به دلایل مختلف تاکنون کمتر به پژوهش و مطالعه بنیادی و برنامه ریزی برای پرورش خلاقیت دانش آموزان، پرداخته شده است و این در حالی است که به شدت به نسلی خلاق و نوآور نیازمند بوده و هستیم (سلیمانی، ۱۳۸۱، ص ۱۱).
برای ایجاد خلاقیت، هوش، استعداد ، مهارت و تلاش لازم است، اما کافی نیست. انگیزه درونی نیز باید به آنها اضافه شود تا خلاقیت شکل گیرد. ما باید برای کودکانمان فرصتهایی را به وجود بیاوریم و مهارت هایی را به آنها آموزش دهیم تا استعدادهایشان را گسترش دهند و این محقق نخواهد شد مگر این که بین مهارت ها و علایق آنها وجه مشترکی را بیابیم و آنها را رشد دهیم(کریمی،۱۳۸۴).
در روش آموزش سنتی که مبتنی بر یادیگری بدون تفکر و توجه به معنی آن است دانش آموزان به گونه ای تربیت میشوند که بدون توجه به چگونگی ارتباط مطالب و بدون تفکر، برای بهدست آوردن نمره خوب آنها را میآموزند. اما این نوع آموزش و یادگیری برای انجام یک کار خلاق، واقعاً بیفایده است. شیوه های سنتی با ساختار انعطاف ناپذیر و محدودیت زیادی که برای دانش آموزان قائل می شود، همچنین با تکیه بر انتقال معلومات و محفوظات امکان هرگونه رشد فکری، ابتکار و اکتشاف را از یادگیرنده سلب می کند. چنانچه دانش آموز نمیتواند بین آموختههایش و مسائل بیرونی ارتباط برقرار کند. در حالی که سبک آموزش و پرورش باز یا روش تدریس فعال با دادن آزادی به دانش آموزان و عدم نظارت دائمی بر کارها و برنامه ها به او فرصت میدهد تا به جستجو و لمس و کشف مسائل بپردازد. بدین ترتیب دانش آموز خود در فرایند یادگیری دخیل می شود و انگیزه های درونی و به دنبال آن امکان بروز خلاقیت در او افزایش مییابد. این مهم در طرح ارزشیابی توصیفی مورد توجه و عنایت خاصی قرار گرفته است. معلمان این طرح با ارزشیابی دانش آموز به شکل نامحسوس، فضای باز و فعالی را برای رشد خلاقیت ایجاد کرده اند. ارزشیابی توصیفی سعی کردهاست با تغییر در ساختار نظام ارزشیابی آن را قدری انعطاف پذیر کند که با شیوه ها و علایق یادگیری متفاوت، انطباق پیدا کند. در کلاس ارزشیابی توصیفی، کودکان در یادگیری فعال هستند و احساس غرور و مالکیت نسبت به کلاس درس خود دارند. آنها در این کلاس آزاد هستند تا انتخاب کنند، راهنمایی میشوند و اختیار دارند تا در محیط کلاسها آنگونه که دوست دارند، یاد بگیرند(حصاربانی،۱۳۸۵).
معلمان طرح ارزشیابی توصیفی با ایجاد جوی صمیمی و مطمئن در کلاس درس فضایی مساعد را برای رشد خلاقیت دانش آموزان فراهم کرده اند تا آنها بتوانند با آسودگی در کلاس به اظهار نظر بپردازند و بدون نگرانی هر سئوالی را که در ذهن دارند مطرح کنند. آنها یاد گرفتهاند که چگونه مهارت های یادگیری را در قلمرو خاص به کارکنان بیاموزند. آنها روش تفکر درباره مسائل و قوانین علمی را به دانش آموزان آموزش می دهند. تحقیقات نشان داده است روابط صمیمانه و توأم با علاقه و احترام، نقش مؤثری در خلاقیت دانش آموز دارد. (سلیمانی، ۱۳۸۱، ص ۱۱۴).
در ارزشیابی توصیفی، یادگیری مهم و همراه با تفریح است. کودکان در کلاس تشویق میشوند که علایق، تجارب و ایدههای خود را به کلاس درس بیاورند و اجازه دارند درباره هدفهای کار روزانه خود با معلمان بحث کنند. مضافاً به آنها استقلال کاری داده می شود تا تصمیم بگیرند. احساس آرامش میکنند و تنشها و فشارهای کسب نمره را ندارند. در تحقیقی که اخیراًً از طرف خانم حقیقی یکی از دانشجوی کارشناسی ارشد صورت پذیرفته، نشان داده شده است که محیطهای خالی از استرس، به ویژه استرس امتحان، شرایط مساعدتری را برای بروز خلاقیت ایجاد می کند (حقیقی، ۱۳۸۳).
آمابیل (۱۹۸۱) معتقد است معلمان با بیان آزاد احساس خود، مانند عشق و شادی و کنجکاوی به امور می توانند الگوی مناسبی برای کودکان باشند، در کلاس ارزشیابی توصیفی معلمان به جای من، ما میگویند. آنها منبع اطلاعات و هدایت هستند. در این کلاس همیشه همکاری بر رقابت ارجحیت دارد. زمانی که راههای گوناگون انجام یک فعالیت را مورد توجه قرار میدهند اجازه خواهند داد که دانش آموزان صدای بلند فکر کردن آنها را بشنوند و هدایت شوند. آنها نه تنها از ایجاد هر گونه زمینه رقابت در کلاس درس خودداری میکنند، بلکه جوی را در کلاس ایجاد میکنند که دانش آموزان در انجام وظایف به همدیگر کمک کنند،در ایده ها با هم سهیم شوند و به نتیجه نهایی کار افتخار کنند و این یعنی خلاقیت.
ابزارهای ارزشیابی توصیفی
آزمونها ، بازخوردهای توصیفی ، کارنامه توصیفی ، پوشه کار ، مشاهده، فهرست وارسی (چک لیست یا سیاههی رفتار).
الف. آزمونها
ابزار جمع آوری اطلاعات برای ارزشیابی از عملکرد تحصیلی دانش آموزان، آزمونها هستند که عبارتند از آزمونهای:
-
- مداد کاغذی که در برخی از دروس مثل نوشتن و ریاضی کاربرد دارد.
-
- آزمون بردن در خانه: سوال توسط معلم ارائه شده و توسط دانش آموز در منزل پاسخ داده می شود.
-
- آزمون کتاب باز
- آزمونهای عملکردی: این آزمون به قصد ارزشیابی از عملکرد واقعی فراگیران انجام می گیردکه بیشتر مورد توجهی معلم بوده و ابزار بسیار خوبی برای آگاهی از میزان شناخت و مهارت دانش آموزان است (حسنی، ۱۳۸۳).
ب. بازخورد توصیفی
انواع بازخوردها را ذیلاً اشاره می نماییم :
غیر رسمی: صحبتهای شفاهی معلم و دانش آموز در حین کار و مشورت دانش آموز و معلم.
رسمی: به صورت نوشتن چک لیست، رهنمودها و توصیه هایی که بر آثار دانش آموزان ثبت می شود. بازخورد می تواند به صورت جمعی و فردی، تکوینی و پایانی باشد.
گزارش پیشرفت همان باز خورد رسمی پایانی است(حسنی،۱۳۸۴).
ج. کارنامه توصیفی
در کارنامه ارزشیابی توصیفی، ابعاد عاطفی، اجتماعی و جسمی شخصیت کودک مورد عنایت قرار گرفته است و برای هر یک از این حیطهها انتظاراتی منطبق با اهداف و برنامه درسی تنظیم شده است.معلم میبایست در طول سال شواهد کافی برای داوری در خصوص تحقق انتظارات، جمع آوری نماید و در نهایت داوری خود را به همراه توصیه در کارنامه منعکس نماید(انوری،سیفی مقدم و بیرا نویدی،۱۳۸۷). البته شایان ذکر است، اکنون اصطلاح گزارش پیشرفت تحصیلی به جای کارنامه توصیفی استفاده می شود.